Waarschijnlijk blaasontsteking. kam dit wachten tot morgenmiddag?

Ik heb sinds een paar uur ineens pijn in me onderbuik. Pijn met plassen. Het idee hebben dar ik heel nodig moet plassen maar komt zowat niks.
En er zit bloed bij de druppels plas.
Ik lig in bed maar er blijft een gigantische druk op mijn onderbuik zitten.

ik maak me er zorgen om omdat het zo plotseling kwam opzetten.
kan ik hier mee wachten tot morgenmiddag?
Ik heb niet de mogelijkheid urine mee te nemen na de dokter..

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit doordat ik eerst nog moet werken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Het beste is morgenochtend zo vroeg als mogelijk is je huisarts te bellen, of de assistente dus, en daar je verhaal te doen. Hij of zij kan dan aangeven of je gelijk moet komen of dat het kan wachten tot de middag.

Mocht je nou vannacht verder zo'n pijn krijgen dat het onhoudbaar wordt, en er misschien wel iets anders gaande is, neem dan even contact op met de huisartsenpost voor de zekerheid.

Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou goed dat je toch even hebt gebeld, hopelijk iets gerust? Ik denk dat je baas wel heel goede argumenten moet hebben om het niet goed te vinden dat jij voor je gezondheid naar de huisarts moet. Je hoeft daarover niets uit te leggen, dat is prive. Ik zou dus gewoon melden dat je even naar de huisartsenpost moet in de ochtend.
Nee, het kan m.i. niet wachten.
Je kan er niet zomaar van uitgaan dat dit een blaasontsteking is. Ik ben geen dokter, maar ik weet dat mijn vader bij nierstenen ongeveer dezelfde klachten had.
Het is niet verstandig om nu te gaan werken, je kan beter gelijk naar een huisarts gaan. en ikzelf heb ooit 14 dagen in het ziekenhuis gelegen met een nierverettering omdat ik bij vergelijkbare klachten niet tijdig naar de dokter ging (ook omdat het "druk was op het werk". onzin was dat, gezondheid gaat altijd voor...)
Mocht je geregeld last hebben van blaasontsteking : granberrie (verkrijgbaar in apotheker, bij kruidvat...) is een goed preventief middel. Ook berendruifthee werkt preventief.
Maar zoals gezegd, dit lijkt me iets ernstigers. Om alle risico te vermijden dus best zo snel mogelijk laten onderzoeken...
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies Liveisgreat! Ook ik ben toen weggestuurd bij de huisartsenpost op zondag omdat ze nog geen duidelijke ontsteking zagen. Een dag later verging ik van de pijn omdat ik het al op me nieren voelde! Me eigen dokter kon het niet begrijpen dat de huisartsenpost niet iets had meegegeven. Direct antibiotica gekregen. Pijn verzakte wel maar had zeker een week lang last van me nieren. Was ook de eerste keer dat ik blaasontsteking kreeg. Maar indd NIET mee wachten hoor!
Dit klinkt inderdaad als een blaasontsteking, maar zekerheid daarover heb je pas als je urine laat onderzoeken. Er zijn andere aandoeningen die dit soort klachten kunnen geven, zoals bijvoorbeeld de urinestenen die liveisgreat al noemt. Toch is je verhaal ver erg suggestief voor een blaasontsteking.

Voor een blaasontsteking wordt altijd erg laagdrempelig antibiotica gegeven. Dit is ook wel begrijpelijk aangezien de klachten erg hinderlijk zijn en de antibiotica doorgaans goed werken met weinig bijwerkingen. Toch is een blaasontsteking in essentie een "self-limiting disease", oftewel een ziekte die ook vanzelf weer over gaat. Het is dus verantwoord om af te wachten en te kijken of de ontsteking vanzelf weer overgaat.
In principe is het dus niet zo'n probleem om te wachten tot morgen. Of dat ook iets is dat u zou moeten willen is een heel ander vraagstuk. Zo op het verhaal heb ik het idee, dat u wel veel last heeft van de blaasontsteking. Hoe eerder u start met de behandeling, hoe sneller u er vanaf komt.

Alleen als je je er ziek bij voelt, koorts hebt of pijn in je flanken hebt/ krijgt moet je wel echt naar een dokter. Dit kunnen tekenen zijn van een gecompliceerde urineweginfectie; die behoeven wel altijd behandeling.
Ook als u bekend bent met suikerziekte, een verminderde weerstand heeft (bijvoorbeeld door medicijnen als prednison of kankermedicatie), als u een afwijking heeft in de urinewegen, een neurologisch probleem van de urinewegen, zwanger bent of als u een man bent is de blaasontsteking per definitie gecompliceerd en kunt u dus beter zo snel mogelijk contact opnemen met uw huisarts.

Dus het antwoord op de vraag: tenzij u valt in een van de categorieën die ik hierboven beschrijf, is het wel verantwoord om tot morgen te wachten. Gezien de hoeveelheid klachten zou mijn advies toch zijn om vandaag nog even te bellen met de huisarts.
Dat u nog naar uw werk zou moeten is ook maar een relatief argument; voor uw baas is het ook van belang dat zijn medewerkers gezond blijven.