kan ik broomhexine in combinatie met codeine nemen?

Broomhexine is om het taaislijm te verdunnen. nu hoest ik niet zo heel veel slijm op. soms maar. kan ik dan ook codeine nemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Codeïne kan goed helpen maar let goed op deze medicijnen zijn zeer verslavend alles wat op Ine eindigd is verslavend ben zelf verslaafd (geweest) aan medicijnen en codeïne was daar een van groetjes marcel

Antwoorden (3)

Het zou wel kunnen,maar je neemt dan twee tegenstrijdige medicijnen in want de broomhexine is slijmoplossend waardoor je het vastzittende slijm kunt ophoesten en de codeïne hoestdempend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is een slechte combinatie, broomhexine werkt slijmoplossend, het is hiermee de bedoeling dat het slijm opgelost wordt waardoor het makkelijker op te hoesten is. Codeïne daarin tegen remt de hoestprikkel, waardoor je niet hoeft te hoesten. Bij vastzittend slijm moet het slijm eruit, wat de codeïne tegenhoudt. Codeïne is bedoeld voor een niet productieve hoest, een prikkelhoest waar geen slijm bij vrij komt.
Beter kun je kiezen voor een middel wat voor beide hoesten geschikt is, bijvoorbeeld Drosinulasiroop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Middelen tegen hoesten zijn onder te verdelen in drie soorten, hoestverzachters (b.v. drop en tijmsiroop), slijmvervloeiers (b.v. broomhexine) en hoestremmers (b.v. codeïne en noscapine). Elk soort hoest heeft dus zijn eigen middelengroep. De middelen uit de slijmvervloeiende en remmende groep kan je beter niet tegelijk innemen.

Uit jouw vraag begrijp ik dat de slijm niet zozeer het probleem is maar de hoestprikkel zelf, dus de droge hoest, kriebel- of prikkelhoest.

Door de prikkeldempende werking van bijvoorbeeld codeïne kan het zijn dat het verdedigingsmechanisme om het slijm op te hoesten niet meer goed werkt, waardoor mogelijk zaken achterblijven die het lichaam er eigenlijk uit wil hebben.

Hoestremmende middelen gebruik je dus in feite alleen als je last hebt van een kriebelhoest, dus zonder slijmproductie e.d. (niet productieve hoest).

Als je dus niet heel veel slijm meer ophoest zou je kunnen overwegen om de codeïne te nemen zodat de hoestprikkel minder wordt, heb je nog een beetje een rauwe keel dan zou je er een verzachtend middel bij kunnen nemen, bijvoorbeeld een hoestsiroopje op basis van drop of tijm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Grootten deels is het kriebelhoest maar afentoe komt er een beetje slijm mee. maar het is dus niet dat er een hele klodder slijm omhoog komt. Maar omdat ik vamiddag tijdens het werken zo veel moest hoesten vroeg ik me dus af of ik in dit geval dan ook codeine zou kunnen nemen. En stel ik neem codeine tegen de hoest en de kriebelhoest verdwijnt, maar er blijkt toch wat slijm in de luchtwegen te zitten, zou dit dan problemen kunnen opleveren? Of is het dan mogelijk om het slijm zelf op te hoesten (dus zonder dat je hoestneigingen hebt i.v.m de codeine) Mischien is dit een beetje een domme vraag maar ik ben dan ook geen arts :P
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben ook geen arts, dus als je het echt zeker wilt weten, raadpleeg de arts of de apotheker. In de meeste gevallen zal het niet erg kwaad kunnen, al moet je altijd even nadenken over de oorzaak. Waarom hoest je lichaam? Het wil ergens vanaf. Als je dan een hoestprikkeldempend middel neemt, dan hoef je niet meer te hoesten, maar dat kan met teveel slijm juist lastig zijn. Codeïne wordt vaak gegeven voor de nacht om te zorgen dat je een beetje kan slapen aangezien je vaak wakker blijft door dat nare hoesten. Verder werkt het iets pijnstillend en rustgevend, dat kan beide ook helpen om wat beter te slapen in dit soort gevallen. Je zou, zoals iemand anders suggereerde, ook een (natuurlijk) middel kunnen nemen dat beide zaken combineert. Bij deze natuurlijke middelen zijn er vaak in deze doses minder kans op bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook natuurlijke middelen kunnen schade toebrengen, zeker delen van planten kunnen giftig zijn. Ook voor de nacht geen codeïne gebruiken als je vastzittend slijm hebt, dat moet er uit, anders hopen bacteriën of virussen op in dat slijm, wat voor vervelende kwalen kan zorgen. Dat slijm ophoesten heeft een functie, het schoon houden van de luchtwegen. Wil je de hoestprikkel 's nachts verminderen leg dan een extra kussen onder je hoofd, zodat je hoofd wat hoger ligt. Overdag kun je zuigen op een dropje. Ik noemde een hoestdrank dat geschikt is voor zowel een producerende hoest, als een niet producerende hoest, daar zijn meer soorten van dan alleen de genoemde, informeer eens bij de drogisterij of apotheek, maar gebruik geen twee tegenstrijdige producten bij elkaar. Pas als er helemaal geen slijm meer opgehoest wordt, maar nog wel een hoestprikkel is, dan kun je overgaan tot het gebruik van hoestprikkel dempende middelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik laat de codeine maar even achterwegen. is mischien het beste. dankjewel voor de snelle reacties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sterkte ermee!