Als je 's avonds een flesje wijn drinkt, ben je dan 's morgens weer nuchter genoeg om auto te rijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Hoeveel ml fles?

Het beste antwoord

Wanneer is alcohol uit het bloed verdwenen?

De lever breekt 7 gram alcohol per uur af. Een glas alcoholhoudende drank bevat 10 gram alcohol. De lever doet dus 1,5 uur over 1 glas. Het alcoholgehalte in het bloed (promillage) is niet alleen afhankelijk van het aantal glazen dat iemand drinkt. Ook het gewicht en het geslacht van de drinker spelen een rol bij het gehalte aan alcohol in het bloed.

Met de Alcoholcalculator kun je uitrekenen hoe hoog het alcoholgehalte is in je bloed.

De Alcoholcalculator houdt rekening met gewicht, geslacht en het aantal glazen. De calculator houdt geen rekening met individuele verschillen. Het geeft een goede indicatie. Maar wat uiteindelijk telt, is de ademtest door de politie.

Stel, je bent een man en weegt 70 kilo. Je hebt op een avondje uit 10 glazen alcohol gedronken. Je eerste glas dronk je om 23.00 uur in de avond. Om 09.00 uur de volgende chtend wil jeweten hoe hoog je alcoholpromillage is. Dat is dus 10 uur na het eerste glas.

Om 9.00 uur is je BAG:10 x 10/ 70 x 0,7 – (10 – 0,5) x (70 x 0.002) = 0,71‰.

Dit percentage alcohol is hoger dan is toegestaan om deel te nemen aan het verkeer. Zoals bekend, is dat 0,5 promille. Je mag dus in de ochtend nog niet rijden. Als je wordt aangehouden, kun je gestraft worden.
Met de formule kun je ook uitrekenen hoe lang het duurt voordat het promillage onder de 0,5 komt. Dat is pas 12 uur na het eerste glas. Na 12 uur is je promillage 0,4‰. Bezit een automobilist korter dan 5 jaar een rijbewijs, dan mag hij maar een promillage hebben van maximaal 0,2‰. In ons voorbeeld bereik je dit promillage pas 14 uur na het laatste glas alcohol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
perfect antwoord!

Andere antwoorden (2)

Dat hangt af van de inhoud van de fles en het aantal drinkenden. De lever heeft er in iedet geval 8 tot 12 uur voor nodig om 8 glazen alcohol te verwerken
Computoon
10 jaar geleden
Frimu2
10 jaar geleden
Standaard is een fles 75cl, dus met vraagstelling flesje zal de fles zeker niet groter zijn. en de vraag was een enkelvoudig persoon.
Vuistregel is dat je ongeveer 1 alcoholische drankjes per uur kan drinken en dan 1 uur overslaan. 4 drankjes verdeeld over 5 uur dus, aannemende dat je om 20:00 begint en om 2:00 stopt zou je met de 6a 7 glazen die uit een fles gaan, c/a om 4:00 snachts al weer kunnen rijden. let op je zit dan in theorie wel op het randje, uitgaande van een gemiddeld lichaam, en het in tijd verdeeld drinken.En niet de fles in het laatste uurtje.

Toegevoegd na 19 minuten:
Een lever breekt c/a 1 a 1 1/2. Glas af in een uur. Stel dat je de fles in een keer achterover giet, dan zou de lever hier wel tussen de 7 en 10 uur voor nodig hebben om het af te breken.