Hoe kan het dat er geen problemen komen als je 2 soorten DNA's in je lichaam hebt?

Na een beenmergtransplantatie heb je 2 soorten DNA's in je lichaam, waarom zorgt dit niet voor problemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat "twee soorten DNA's" valt nogal mee. We hebben 50% van ons DNA gemeen met de narcis, en meer dan 98% met de chimpansee.
Het enige belangrijke dat verschilt zijn afweer gerelateerde genen.
Meestal moet je na een transplantatie dan ook de rest van je leven medicijnen slikken om de afweerreacties onderdrukken.
Reddie
10 jaar geleden
De problemen komen door het afweersysteem en dat werkt op cel niveau, meer bepaalt op de receptoren op de cellen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede vraag, de cellulaire immuniteit wordt door T cellen verzorgd, de immuniteit door de productie van antistoffen door B cellen, waar de B op het beenmerg slaat. Toch moet de donor van het beenmerg dezelfde HLA (is hetzelfde als MHC, maar dan alleen voor mensen) karakteristieken hebben. Als dat overeenkomt is de reactie milder. Het is echter wel nodig om continu immuunonderdrukkende medicijnen te gebruiken om een aanval van de getransplanteerde cellen op het lichaam te voorkomen. Men probeert HLA identieke donoren te vinden in de familie en door vergelijken met een database, om mensen met een toevallig identiek HLA te vinden.
Het probleem is eigenlijk dat er ook T cellen met de beenmergtransplantatie meekomen. Dat schijnt trouwens ook weer voordelen te hebben, zie tweede bron.