Als je iets ergs meegemaakt hebt, komen mensen meestal direct met een anekdote van iets soortgelijks. Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Reddie
10 jaar geleden
Nog nooit gemerkt. Geef eens een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, stel je voor dat je relatie is uitgegaan en daar wil je over praten. Dan zegt iemand meteen "Oh ja, bij mij ging het zo en zo". Of als er bij je is ingebroken, zeggen mensen "Ja, ik ken ook die en die en bij hem was er ook veel leeggehaald". Vaak zit je helemaal niet op dat soort dingen te wachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
.... en vaak veeeeeeel erger dan het "probleempje" waar jij mee zit...
Met je eens SundayNT en ik vrees, dat dit is om zich zelf beter te voelen/belangrijk te zijn (zij zijn vaak de held in hun verhalen).
Misschien wat negatief, maar zo ervaar ik dit soort situaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
denk ook dat dit iets ego-gelateerd is. mensen kunnen vaak alleen op iets reageren met iets wat voor henzelf herkenbaar is, in plaats van werkelijk aan te gaan wat iemand anders op dat moment vertelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Gewoon" luisteren bijvoorbeeld :-)

Het beste antwoord

"Waarom hebben mensen altijd een verhaal klaarstaan na een erge gebeurtenis die jij hebt meegemaakt?"

Dit komt omdat veel mensen hetzelfde of iets soortgelijks meemaken of mee hebben gemaakt. Vooral bij volwassenen is dit het geval omdat ze al een lange tijd achter zich hebben, maar ook jongeren zitten in dezelfde fase van het leven en maken veel van hetzelfde mee als andere jongeren. Daardoor lijkt het alsof mensen vaak hetzelfde meemaken als jij, omdat dit ook zo is.

"Maar waarom vertellen mensen dit meteen als jij je verhaal verteld?"

Vaak is het het geval dat ze je willen helpen om van het nare gevoel af te komen na een erge gebeurtenis. Vaak krijgen de personen die een erge gebeurtenis meemaken de gedachte: 'waarom overkomt alleen mij dit altijd?' Door soortgelijke gebeurtenissen te vertellen willen ze laten zien dat je niet de enige bent die iets vervelends overkomt.

"Uitzonderingen"

Natuurlijk zijn er ook nog de gevallen die de aandacht op zichzelf gericht willen houden en die dat proberen door te doen alsof ze ook op hetzelfde moment iets soortgelijks meemaken als jij. Dit zijn echter uitzonderingen.

Ik hoop dat dit een beetje antwoord geeft op je vraag :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op het moment dat jij je verhaal vertelt, gaat er in de aangesproken persoon een kaartenbak van herinneringen in de hersenen open. Door te vertellen dat hij/zij ervaringen heeft met een soortgelijk gebeuren wil hij je ook meteen (onderbewust) vertellen dat hij in je gevoel kan komen, dat hij/zij weet hoe moeilijk het is of hoe zeer het doet.
Je moet dat niet duiden als zou de ander zijn verhaal belangrijker vinden, het is meer een afmeten van medegevoel.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan heel goed een reden zijn Ivana en daarom +.
Er zijn echter ook veel mensen die dit doen en niet meer te stoppen zijn; de persoon in kwestie met het probleem kan zijn of haar verhaal gewoon niet kwijt omdat die ander zijn/haar verhaal in geuren en kleuren moet uiten. Meestal met de meest gruwelijke ervaringen erbij en/of met de spreker als glanzend hoofdpersoon in de rol van Superman/Superwoman. Dat heeft naar mijn idee niks meer te maken met meevoelen maar met een egotrip.
Ivana
10 jaar geleden
Dat klopt Wendy, ik heb zo'n schoonzus. ; )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoop dat ze niet meeleest...of misschien juist wel.. LOL!
Ivana
10 jaar geleden
Ik denk dat ze niet eens zou begrijpen dat het over haar ging. We proberen haar al een kleine 50 jaar te corrigeren….geen schijn van kans.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Noop.... ze is ook geen hond hè *grinnik*
Ivana
10 jaar geleden
Dat is een goeie!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helemaal met je antwoord eens! +
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Herkenbaar, mijn oma doet dat ook. Toen ik die aanrijding met dodelijke afloop had mee gemaakt in 2012, kreeg ik een verhaal van haar te horen over hoe zij een lijk had gevonden in 40/45 en over haar tijd in het ziekenhuis. Ik had die aanrijding om 1:00 snachts mee gemaakt, en de volgende ochtend om 11:00 kreeg ik die verhalen naar mijn kop. En wat ik had meegemaakt was niet belangrijk. Daar kon ik totaal niet mee omgaan. En ik heb heel erg ruzie met haar gemaakt. Ik heb gezegd dat haar verhaal me koud liet. Dat ik het niet wilde horen en dat ik geen interesse had in dingen die ooit eens in de oorlog gebeurd waren, en dat ze daar inmiddels toch al wel overheen moest zijn.
Ivana
10 jaar geleden
Val je oma maar niet aan. Een oorlogstrauma kan een levenslang meegaan.