Snelle hartslag na brandwond normaal?

Onze zoon liep zondagavond een flinke tweedegraads brandwond op. De wond wordt behandeld en is rustig. Geen koorts. Wel voortdurend rillen, koud, moe en afwezig. Dit was maandag heel erg en het wordt nu langzaam minder maar is nog lang niet weg. Nu werd vandaag de hartslag gemeten, die bleek 100. Kan dit nog een gevolg van de brandwond zijn en zo ja, hoe lang mag dat duren? Geen koorts dus en geen infectie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Of de hartslag (veel) te hoog is, is niet goed te zeggen, zonder de leeftijd van het kind te weten. Ook is het van belang te weten hoeveel huidoppervlak is verbrand.
Maar in algemene zin kan ik zeggen, nu er geen koorts is, dat het lichaam nu toch zijn handen vol heeft aan het herstelwerk. Er treedt een ontstekingsreactie op ( en dat is iets andere dan een infectie). Daarbij draait de stofwisseling ter plaatse van de beschadiging op volle toeren, en dat kan afhankelijk van de mate en ernst tot een wat verhoogde pols leiden. Voorts is je kind misschien ook gestresste door het hele voorval en dat is zeker een den voor een wat snelle hartslag. Als het kind geen koorts heeft, gewoon wil eten en drinken, en verder geen zieke indruk maakt, is er niets om je zorgen over te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor de reactie, dat geeft wat rust. De arts was vrij vaag op deze vraag, vandaar dat we hem hier nogmaals stellen. Onze zoon is 14 en de wond bestaat uit twee plekken van 6x10 en 4x7 cm. Hij heeft sowieso geen geweldige weerstand, is lichamelijk niet de sterkste.
Weet je ook hoe lang deze reacties mogen duren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er geen ontstekingen ontstaan en geen koorts moet hij zich nu wel elke dag een beetje beter gaan voelen. Dus alles bij elkaar moet hij na een week, afgezien van de problemen met de wonden zelf, weer zijn normale gedrag gaan vertonen. Probeer hem af te leiden met iets wat hij echt leuk vindt. Je kunt hem ook een beetje beïnvloeden door hem bijvoorbeeld elke dag een vitaminepilletje te geven en erbij zeggen dat hij zich daardoor snel weer fitter voelt. Bij kinderen willen dit soort rituelen vaak wel helpen. Blijf echter alert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Merci.
We zien gelukkig inderdaad verbetering. Hij slaapt en trilt vandaag minder. We moeten iedere dag terugkomen om de wonden te laten bekijken en we gaan er van uit dat het goed komt. Kregen nog wel de waarschuwing dat na genezing de huid toch nog maanden nodig heeft om echt te herstellen dus dat we alert moeten blijven.

Andere antwoorden (2)

Het oplopen van een brandwond betekent meer dan alleen een wond die moet worden behandeld. Bij een verbranding worden alle organen van het lichaam extra belast.

Algemene verschijnselen
Bij ernstige brandwonden treedt er vocht uit de bloedsomloop, dat in de weefsels tussen de cellen terecht komt. Daardoor blijft er te weinig vocht in de bloedvaten en kan iemand in shock raken. Door middel van infusen wordt dit tekort aangevuld en blijft de bloedsomloop goed functioneren.

Andere verschijnselen bij een verbranding kunnen zijn:
minder eetlust
misselijkheid
snelle hartslag
snelle ademhaling
koorts
vermoeidheid
slechte concentratie

Kortom, het hele lichaam wordt bij een verbranding extra belast.
fremar
10 jaar geleden
Uw zoon heeft een shock op gelopen. De symptomen die je opnoemt zijn typish voor shock. Dit moet behandeld worden door een dokter en zo snel mogelijk. shock kan van kwaad naar erger gaan met dramatische gevolgen. Dit is niet op te lossen met huis en tuin middelen. Ik geef u de raad om zo snel mogelijk naar een hospital te gaan. Met shock valt er niet te lachen en kan zware gevolgen hebben voor bv de hersenen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De shock die je hier beschrijft is een acute levensbedreigende situatie. Die kan bij grote verbrande oppervlakken optreden. Ik ga ervan uit dat de vraagsteller dit niet bedoelt. Wel moet gecontroleerd worden of hij reageert op prikkels zoals roepen en praten etc. Als hij dan apathisch is dan moet er inderdaad snel een dokter komen. Maar als hij normaal zijn boterham eet, zelf naar de wc gaat en bijvoorbeeld tv kijkt dan is hij niet in shock. Wel kan hij door het hele gebeuren geshockt zijn, maar dat is geen shock.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elke shock is levensbedreigend. Shock kan ook ontstaan door kleine oorzaken en heeft niets met oppervllakte of aard van de wond te maken. Natuurlik hoe erger de oorzaak hoe groter het het risico op shock. Maar ook kleine oorzaken kunnen shock geven.
Bv angst of pijn kan een shock geven, die ook levensbedreigend kunnen zijn.
Dringende medische hulp is hier nodig. Dit kan thuis niet opgelost worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor het meedenken. De wond wordt dagelijks door de arts behandeld en de shock-verschijnselen nemen af. We gaan er nu van uit dat het in orde komt.