wat is het lichamelijk mechanisme achter slaaploosheid?

Bij slaaploosheid gaat het snel over piekeren, stress, depressie enz...
Aan de andere kant begrijp ik niet hoe het kan dat een lichaam dat moe is door geestelijke factoren niet kan slapen. Slapen is volgens mij toch vooral een lichamelijke actie (tenzij ik het mis heb natuurlijk). De pijnappelklier wordt bv. genoemd ivm slapen.
Welk lichamelijk mechanisme zorgt ervoor dat je door stress e.d. niet kan slapen? dus op welk deel van je lichaam - dat meespeelt in het "slapen" - heeft stress een zodanige invloed dat slapen niet meer lukt. en hoe gebeurt dat dan?

Toegevoegd na 12 uur:
en op welke manier werken slaapmiddelen in op dit lichamelijk mechanisme

1.3K

Het beste antwoord

Slaap wordt gereguleerd door melatonine, een hormoon wat aangemaakt wordt door de pijnappelklier. Melatonine is een metaboliet van serotonine, een belangrijke neurotransmitter. Serotonine wordt aangemaakt uit 5-HTP en 5-HTP wordt weer aangemaakt door tryptofaan (en enkele andere stoffen).

Als je niet kunt slapen door stress komt dat over het algemeen niet door een gebrek aan melatonine maar door een teveel aan adrenaline, cortisol en enkele andere neurotransmitters en hormonen.

De benzodiazepines (de meest bekende groep slaapmiddelen) binden zich aan de GABA receptoren in de hersenen. GABA heeft onder meer een cortisol verlagend effect.

Je kunt je natuurlijke GABA productie ook stimuleren door het nemen van L-Theanine. Voor serotonine is 5-HTP het meest geschikt en ook melatonine is als supplement verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle lichamelijk mechanismen worden aangestuurd door de hersenen.

Die hersenen hebben het zo ontzettend druk met de hele dag je lichaam en je geest besturen, dat het soms (vaak dus)
moeilijk is om dat een beetje te reguleren en te sturen.

Hersenen zijn ontzettend ingewikkeld.
Allerlei kanalen en banen en verbindingen en stofjes en toestanden, waarvan men nog niet alles weet.

Tryptofaan is een van die in ons lichaam (of hersenen) voorkomend stofjes, een aminozuur dat een rol speelt bij de regulatie van ons slaapritme. Tryptofaan werkt positief op de slaap. De stof is ook aanwezig in warme melk met bijvoorbeeld honing of anijs, een drank die vaak als natuurlijk slaapmiddel gebruikt wordt.

De Hersenstichting heeft een nieuwe folder uitgebracht over slaap. De folder Hersenen en slaap beschrijft wat slaap is, hoe de hersenen slaap reguleren, en hoe een gezond slaappatroon is te bevorderen.

Via deze site te krijgen in hun webwinkel:
https://www.hersenstichting.nl/actueel/nieuws/nieuwe-folder-hersenen-en-slaap_detail.html

Als je door stress niet kan slapen, ben je dus niet in staat om het gedeelte van je hersenen wat maar blijft malen
tot rust te brengen.
Daar zijn technieken voor (meditatie) en ook hulpmiddelen, waarvan de chemische slaapmiddelen de ergste zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
wat doen die slaapmiddelen dan precies in je lichaam? voegen zij tryptofaan toe of doen ze iets met de hersenen? ik had dit in een aparte vraag gesteld, maar deze werd tot mijn verwondering (weer eens) verwijderd door het moderatieteam omdat het dezelfde vraag zou zijn dan degene waarop je antwoordde. En bezwaar aantekenen heeft toch geen zin, dus ik laat het zo maar... en ontneem mensen hierdoor de kans om punten te verdienen. Tja.