Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Tips om rustig te slapen?

Ik slaap al een tijd slecht. Althans dat merk ik de volgende ochtend omdat ik dan helemaal brak op sta. Ik tandenknars heel erg en denk dat ik onbewust mijn spieren aanspan. Ik wordt de laatste tijd steeds wakker met een trillend gevoel in mijn lichaam. Heel vreemd. Ik draai mij dan om en kan meestal wel weer verder slapen. Overdag heb ik pijnlijke spieren en kaken van het aanspannen. Ik heb al diverse dingen geprobeerd. Zelfs een lavendelplant voor naast mijn bed gekocht. Druppels, bach bloesem, ontspannings oefeningen sporten enz. niets helpt. Vooral dat trillen is nieuw. Herkent iemand dit? Overdag heb ik steeds rare tintelingen op mijn hoofd. Een soort kippenvel gevoel. Volgens mijn fysio is dit een ontlading. Heb ook een tijd last gehad van spiertrekkingen maar dat is nu stukken minder. Dus ik denk dat de stress nu minder is. Graag tips ...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tijdens het slapen en dromen ben je erg bezig met het verwerken van oude zaken. Kennelijk heb jij erg veel te verwerken nog. Misschien kan je dat gaan ondersteunen om ook in je dagelijks leven met verwerken bezig te gaan houden. En om die oude zeer een betere plaats te gaan geven. Je kunt hierbij natuurlijk ondersteuning vinden in therapie. Eventueel ook met hypnotherapie. Ik heb laatst gelezen dat een ziekenhuis dit ook voor vast gaat toepassen, na een testperiode.

Melatonine/melatodine, Het is allebij hetzelfde je kan het halen bij de kruidvat of etos, tis echt een wondermiddel, Je valt er beter van inslaap en je word er fitter wakker van. En nee het is niet een verslavend middel als andere slaap-pillen. Mocht je er toch twijfels over hebben. Kijk op google of vraag bij de apotheker ofzo. Bij mij en me vriendin werkt het top. Nu al 3 jaar lang goede nachtrust :)

Probeer je avonden zo in te delen dat er een organisatie, een structuur in komt. Ga steeds op hetzelfde tijdstip naar bed. Ga bijvoorbeeld niet twee dagen in de week om tien uur naar bed en vijf dagen om twaalf uur, maar op een vast tijdstip, bijvoorbeeld tussen halfelf en elf uur. Natuurlijk is het geen ramp om zaterdagavond wat later te gaan slapen omdat je uit bent geweest, maar dat zou de uitzondering moeten blijven die de regel bevestigt. Overdag hou je er een goed gevuld programma op na. Je bent bezig met je werk, met sociale activiteiten of met je hobbies. Het is goed om die geanimeerde activiteiten op een bepaald moment af te ronden, zodat je lichaam en je geest een soort overgang kunnen maken naar de avond. Veel mensen gebruiken het avondmaal om de dag "af te ronden". Het kan heel ontspannend zijn om rustig van een lekkere maaltijd te genieten en wat bij te praten met familieleden of vrienden. Zo kan je de stress van de dag van je af laten glijden en de avond relaxed beginne

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/...

Probeer Dormeasan eens. Het is samengesteld uit vijf rustgevende planten: haver, citroenmelisse, valeriaan, hop en passiebloem.

Bronnen:
http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/d...

zoek iets dat je rust bied. Ga bijvoorbeeld lezen (als je daarvan houd). Drink een kopje warme thee van te voren en doe een halfuur voordat je gaat slapen lekker rustig aan. Ga bijvoorbeeld niet nog op de pc of tv kijken, maar geef jezelf de tijd om tot jezelf te komen. Het kan natuurlijk ook dat je niet kan slapen omdat er nog verschillende dingen in gedachten rondzweven waar je mee zit. Als het een drukke baan, studie e.d. betreft, zou ik de dingen die nog moeten gebeuren even opschrijven. Zijn het andere dagelijkse zaken in je relatie op op sociaal gebied waar je meezit, dan zou ik hierover praten met een vertrouwenspersoon. Zorg in ieder geval ervoor dat als je gaat slapen, je niet meer drukte in je hoofd hebt en dat je niet meer over allerlei zaken na hoeft te denken!

wanneer al deze andere tips niet werken, (homeopatisch is altijd beter!) dan toch even langs de huisarts.. misschien krijg je iets van dormicum, dit slik je zo nodig, maar je kan na 10 minuten niet meer normaal lopen zo ongeveer en dan val je erg goed in een erg diepe slaap dus ook niet gespannen, maar dit is wel erg sterk spul waar van de huisarts het echt nodig moet vinden, maar dat is het bij jou eigenlijk wel als niks werkt!!

Spierspanning, trillingen, tintelingen in je hoofd... ik denk dat veel mensen met (bijvoorbeeld) hyperventilatie dat soort klachten wel in meer of mindere mate zullen herkennen. Het lijken mij (Maar wie ben ik..? Geen arts in elk geval!) allemaal stressgerelateerde klachten waarover je je geen zorgen hoeft te maken. Kennelijk bouw je (spier)spanning op die zich ontlaadt via trillingen en tintelingen van je (hoofd)huid. Dat is op zich niets bijzonders. Als je (goede) ontspanningsoefeningen hebt geleerd, zou het verstandig kunnen zijn om, zowel overdag als 's avonds in bed, die oefeningen daadwerkelijk toe te passen. Concentreer je b.v. op je schouders, nek, je armen of benen en probeer de spanning die je op die plekken voelt, los te laten. Makkelijk gezegd, ik weet het, maar door dat telkens te herhalen leer je toch het beste om de "structurele" spierspanning op een veel lager niveau te brengen. Draag je 's nachts wel een bitje tegen het tandenknarsen? Dat helpt niet alleen om slijtage van je gebit te voorkomen, maar kan ook het knarsen verminderen. Belangrijk is dat je 's avonds in slaap valt op een moment dat je lichaam ontspannen is. Als je met gespannen spieren gaat slapen, is de kans groot dat je 's nachts steeds meer gaat verkrampen. Geen idee of je alcohol en/of koffie drinkt, maar ook dát kan een rol spelen. Ik weet dat uit ervaring. Maandenlang werd ik elke nacht wakker met pijn tussen m'n schouderbladen. De huisarts adviseerde om voortaan cafeïnevrije koffie te gaan drinken. Vanaf dat moment was ik van het probleem verlost. (Terwijl ik niet meer dan 4 koppen koffie per dag dronk - en uitsluitend 's ochtends). Nog een tip: je zou eens kunnen overwegen om yoga te gaan doen. Je leert dan toch wel heel goed hoe je de verschillende spieren in je lichaam het beste kunt ontspannen. Sterkte en succes!

Het zou zo maar kunnen dat je niet meer tegen digitaal gepulste straling kan. De belangrijkste boosdoener is dan waarschijnlijk je dect- telefoon (je draadloze "huistelefoon") Wissel deze voor een paar weken om voor een ouderwets toestel met draad en kijk hoe je je daarna voelt. Ook andere draadloze zaken bij niet gebruiken uitschakelen (draadloos internet, draadloze printer, je mobiele telefoon, babyfoon). Je kunt ook last van laag frequent krijgen daarom moet je bijvoorbeeld voor het slapen gaan de stekker uit het waterbed trekken, of uit de elektrische deken, of elektrisch verstelbare lattenbodem. Het is misschien even lastig en misschien doet het voor jou helemaal niks maar ik denk dat het geen kwaad kan om het te proberen. Mocht de dect-telefoon bij de buren (straalt namelijk dwars door de muur) vlak naast jouw hoofd staan, verplaats dan je stoel of bed of ga andersom liggen (de straling valt kwadratisch af, dus een paar meter meer afstand maakt al veel uit). Mocht je er inderdaad baat bij hebben en je wilt hier meer over weten, kijk dan bijvoorbeeld op sites als Stopumts.nl of stichtingEHS.nl (op de laatste site kun je ook de klachten vinden die andere ondervonden veroorzaakt door de straling). Of woon je in de directe nabijheid van een gsm/umts/c2000 mast, dan zul je in de weer moeten met afscherming. e.d. zie de voorgenoemde sites. Ik hoop voor jou dat het dit allemaal niet is, want deze gevoeligheid is errrrgggg lastig (ik heb er zelf nu 1,5 jaar last van).

Met je ramen open slaap je vaak een stuk beter

ont-spanning (misschien nog niet de juiste oefeningen..), yoga-oefeningen, tai-chi, mindfulness. er is een keur aan ontspanningstechnieken. of gewoon een uurtje zwemmen, na werk/studie baantjes trekken. glas warme melk, en heerlijk slapen. ligt je bed prettig, niet te warm, voldoende frisse lucht.. succes!