Weet er iemand of de diagnose van een chiropractor betrouwbaar is?

Een tijdje terug naar een chiropractor geweest voor mjin nek en rug klachten. Scan gehad e.d . en ik ben me rot geschrokken van wat eruit kwam. Nu is het zo dat de 1 zegt dat het heus wel klopt en de ander zegt juist dat ze de boel overdrijven om geld in het laatje te krijgen. Wat is er waar en wat niet? Ik neem aan dat ieder mens wel rug en/of nek klachten heeft de 1 meer als de ander. Maar omdat ik toch wel klachten ervaar weet ik niet of het zinvol is mij door een chiropractor te laten behandelen omdat het maar tot een bepaald bedrag word vergoed en ik het dan later uit eigen zak moet betalen en dat is niet goedkoop zeker omdat ik een lange periode 2x per week moet langskomen en 1 behandeling al meer dan 50 euro kost en ik niet een hoog inkomen heb.

Toegevoegd na 7 minuten:
Mensen die hier een antwoord op weten weten wellicht ook wel het 1 en ander af van nek en rug klachten, dus mijn vraag hierover is kun je door nek en rug klachten last krijgen van je ogen? Dwz zicht is scherp maar ik zie een soort van misbanken voor mn ogen en vlekken en gevoelig voor licht. Geen migraine. Destijds bij een optometrist geweest die het had over dat mijn pupillen zich heel slecht af stellen en het opzich wel logisch is dat ik dan niet tegen licht kan enzo maar zou dat dan zijn te linken aan de klachten in mn nek en rug want geen flauw idee waar het dan wel vandaan kan komen, let wel, ik ben niet opzoek of bang voor een diagnose en als ik echt heel erg bezorgd was zou ik wel naar een arts stappen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Ik zou zijn diagnose maar aannemen. Ze doen het echt niet voor de 'winst'. Ook een Chiropractor is een halve medicus die beroepseer heeft.
Indertijd (jaren terug) had mijn dochter rugklachten. Een chiropractor stuurde haar direct door naar de huisarts met de opmerking dat er wat mis was met haar baarmoeder. Klopte als een bus, ze heeft een zware operatie moeten ondergaan.

Ik bedoel te zeggen dat je niet argwanend moet zijn. Eventueel kan je een second opinion vragen bij een fysiotherapeut of andere chiropractor.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Denise, ik weet wel dat er goede en slechte krakers zijn. Ik heb mijn dochter niet over pijn gehoord bij het kraken, maar het kan ook zijn dat ze mij er niet mee wilde belasten.
Het kan zijn dat de fysiotherapeut geen bevoegde kraker was, want dat is weer een vak apart.
Helaas heb ik verder geen informatie voor je, maar ik wens je sterkte en beterschap. Praat er eens rustig over met je chiropractor, ook over je angst en ervaring. Misschien kan een goed gesprek helderheid geven.
(Ik had vorige week een bronchoscopie, doodsangsten heb ik gehad. Mijn longarts heeft me over de angst heen geholpen en ik heb me in vol vertrouwen aan hem overgeleverd. Een goede verstandhouding maakt een wereld van verschil.)
Waarschijnlijk klopt het wel, maar ga voor de zekerheid gewoon ook even langs bij de huisarts. Die kan het in ieder geval ook even vanuit een andere invalshoek bekijken en heeft misschien nog andere oplossingen voor je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben nogal sceptisch ten aanzien van een aantal chiropractische theorieën.
Het toekennen van de wervelkolom als oorzaak van klachten van allerlei organen, ook de ogen, of de oren, maar ook maag en darmen, lijkt me niet altijd juist.
Chiropractische behandelingen kunnen desondanks zinvol zijn, maar veel van wat de chiropractoren zeggen te kunnen behandelen is gebaseerd op niet evidence based practice. Sommigen beweren ook de botten van de schedel te kunnen bewegen, maar die zitten volgens de huidige anatomische inzichten muurvast aan elkaar. Ik zou enkele behandelingen proberen en kijken of het helpt. Als het niet helpt. Stoppen ermee.