Wat helpt echt tegen steenpuisten?

Heb altijd last van steenpuisten dat komt ook door mijn langdurige acne die ik al 16jaar met mij draag.
Ik loop er al jaren niet meer steeds mee naar doctor om de dokter wil doch alleen maar dat ik antibiotica slik en daar ben ik absoluut geen voorstander van.
Ik heb het vaak achter mijn oren in het gezicht op mijn kunt op mijn bovenarmen en op de rug en heel soms op de bovenbenen.
Ik zat de laatste week weer helemaal onder op mijn hele rug,ik ben er niet aangekomen en het is gelukkig nu weer beter,maar nu is het in eens op mijn heupen en naast mijn kunt,dus nu gaat het drama van voren beginnen,ik wil er echt helemaal van af dus ik hoop dat mij iemand goede tips kunt geven en als mogelijk met natuurlijke geneeswijzen en niet met zware chemische medicijnen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En om ze sneller weg te krijgen, misschien wat zinkzalf of iets agressiever, trekzalf of een hele lichte hormoonzalf. De laatste is wel alleen op recept verkrijgen. Misschien kun je de dokter zeggen dat je een verwijzing wil voor een dermatoloog? Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
let goed op. een zeer goede vriend van mij had een grote steenpuist op zijn gezicht. heeft deze door een dokter laten uitpitsen, maar heeft daar nu een litteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een antibioticakuur kan wel zorgen dat de bacterie uit je lijf verdwijnt en je van die steeds terugkerende ellende af bent. Misschien toch eens proberen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echinaforce is een natuurlijke antibiotica misschien een optie.

Het beste antwoord

Invloed van eetgewoonten en stress
Acne ontstaat niet door ongezond eten, maar kan wel verdwijnen door gezond te eten. Voedingstherapeuten en natuurgeneeskundigen adviseren bij acne een dieet zonder suiker, bewerkte voedingsmiddelen, verzadigde vetten, zuivel en bewerkte koolhydraten. Drink mineraalwater en eet yoghurt met bioculturen om de darmen weer gezond te maken en nuttig veel groenten en fruit, liefst biologisch, bruin brood, zilvervliesrijst en vette vis. Bij een dieet met 44 procent eiwit, 35 procent koolhydraten en 21 procent vet kan de acne afnemen. Ook kan het helpen veel essentiële vetten te eten.
Acne verergert door anticonceptiemiddelen met alleen progestagenen en door stress en vervuiling. Haargel, vochtinbrengende aftershave, vochtinbrengende crèmes en make-up kunnen een moeilijke huid verergeren. Extra veel wassen helpt ook niet.

Uit recent onderzoek blijkt overigens dat het schrappen van alle zuivel en geraffineerde suikers en gunstig effect kan hebben. (zie bijgaand artikel)

Voedingssupplementen
Er zijn ook voedingssupplementen die een gunstige invloed hebben op acne, maar niet elk supplement is aan te raden. Zo kan vitamine A (retinol) in hoge doses helpen, maar vanwege veiligheidsoverwegingen is dit niet aan te bevelen. Ook selenium met vitamine E en foliumzuur is effectief, evenals een hoge dosering (2000-10.000 mg/dag) vitamine B5 (panthoteenzuur) in tabletvorm of in een crème. Vitamine B6 (50 mg/dag) kan met name helpen bij vrouwen met premenstrueel acne8.

Planten en licht
De huisarts kan ook benzoylperoxide voorschrijven, een gel die op de huid aangebracht moet worden. U kunt echter beter tea tree olie gebruiken. Die is even effectief als benzoylperoxide, en heeft geen bijwerkingen. Wel duurt het langer voor de olie werkzaam is. Zowel manuka-honing als aloë vera genezen wondjes en verbrandingen, maar over acne bestaan er geen gegevens. De littekens die door acne ontstaan, kunnen reageren op Rosa mosqueta olie afkomstig van de rozenbottel. Als laatste kan bij 80 procent van de gevallen van acne acupunctuur helpen.
De moeite van het onthouden waard is dat puistjes door zonlicht kunnen uitdrogen. Dit is de gedachte geweest achter de therapievormen met laser en lichtstralen die op dit moment onderzocht worden als acnebehandeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Acne ontstaat niet door ongezond eten,maar kan wel verdwijnen door gezond te eten. Dit vind ik tegenstrijdig. Ik heb je geen min gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je commentaar. Daar heb ik meer aan dan aan anonieme minnen. Vind ik ook wel, teruglezend, maar ik begrijp wel wat de auteur bedoelt, namelijk dat vele kwalen verbeteren met gezond leven, hoewel voor niet alles een duidelijke oorzaak aan te wijzen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Danke voor de infos ik probeer alles uit en mischien heb ik sucess

Andere antwoorden (5)

Weegbree.. Dat is een soort grote grasspriet die groeien in de wei.. Klinkt heel raar, maar leg deze op de steenpuist en je ziet 'm slinken! Google ff naar een plaatje en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens eens een paar weken gewoon elke dag karnemelk te drinken.
dit is bloedzuiverend.
En elke een bordje gewone witte yoghurt.
Daarin zit natuurlijke penicilline,en dat alles bevorderd je weerstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trekzalf erop smeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een steenpuist (furunkel) is een plaatselijke infectie van één of meer haarzakjes en wordt meestal veroorzaakt door stafylokokken.

Een negenoog daarentegen is een groep van verscheidene, onderling samenhangende steenpuisten die samen één geïnfecteerd gebied vormen onder de huid. Deze infecties kunnen gemakkelijk worden overgebracht naar andere delen van het lichaam of op andere mensen.
Negenogen komen bij voorkeur achter in de nek voor.

Wanneer een negenoog of steenpuist langer duurt, bestaat het gevaar dat de infectie zich verspreidt via de bloedbaan (sepsis) naar de inwendige organen. Een stafylokokkensepsis, die levensgevaarlijk is, ontstaat dan in aansluiting op een huidinfectie.

Je moet nooit proberen de puisten leeg de drukken of door te prikken, want hierdoor kan de infectie zich verspreiden.
Het geïnfecteerde gebied moet regelmatig met antibacteriële zeep worden gereinigd en je moet voorkomen, dat etter die eruit komt in contact komt met andere gedeelten van de huid.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik weet niet wat je bedoelt met de "dokter". Als dat de huisarts is, zou ik met jouw probleem zeker een dermatoloog raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg altijd steenpuisten zodra ik iets heb gegeten met sojalecithine erin (in minder dan een dag erna, dus makkelijk uittesten). En zorg ik dat ik dit niet eet dan heb ik absoluut geen last. Dus misschien het proberen waard.

Let op: soja lecithine zit tegenwoordig praktisch overal in en je hebt lecithine nodig! Ik haal mijn lecithine uit eigeel.

En er bestaan van veel soorten lekkere dingen (chocola en koekjes) ook varianten zonder lecithine het is alleen even zoeken.

Ik hoop dat het helpt, zo niet; zoek een goede klassiek homeopaat of homeopatisch arts die kan je waarschijnlijk goed helpen zonder chemische zooi.

Succes