verergert huisdierallergie de glaucoom (oogziekte)?

ik heb glaucoom, dat is een oogziekte, dit houd in dat mijn oogdruk te hoog is. ook heb ik een hond en daar ben ik allergisch voor. heeft mijn allergie voor honden effect op mijn oog (glaucoom) kan het daardoor verergeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is het dus niet de allergie maar de eventuele medicijnen die de kwaal verergeren. En inderdaad, glaucoom overkomt je gewoon. Als je in een pof andere risicogroep zit, is het gewoon verstandig jaarlijks je ogen te laten controleren.

Antwoorden (2)

Er is een aantal risicofactoren bekend voor glaucoom, die mede oorzaak kunnen zijn voor de verhoogde oogdruk. Bijziendheid, diabetes, hart- en vaatziekten, aanleg van het oog en ras, ouderdom en erfelijkheid.

De enige link die ik zou KUNNEN bedenken, is dat een allergie de oorzaak kan zijn van een hogere productie van traanvocht, die vervolgens niet snel genoeg kan worden afgevoerd en daarmee de oogdruk verder zou kunnen verhogen ; maar informatie op dat gebied is zo niet 123 te vinden. Maar dat is dus slechts een veronderstelling van mijn kant en geen medisch feit. En wanneer de glaucoom verder behandeld wordt, met oogdruppels of betablokkers, zal dat geen extra probleem vormen.

Ik vraag me alleen even af waarom je ondanks je allergie je huisdier houdt ; meestal is je gezondheid toch een reden om er afstand van te doen. Dat doet me denken dat de allergie niet heel ernstig / goed leefbaar is, en wellicht is daardoor de invloed op de traanproductie ook niet zo heel erg hoog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo zou een verhoogde traanproductie een verhoogde oogdruk tot gevolg kunnen hebben? Dat zou alleen gebeuren als de tranen op de een of andere manier ín het oog terecht zouden komen en dat is gelukkig niet het geval.
Dan zou het snijden van een ui overigens een zeer grote risicofactor voor glaucoom zijn en meerdere mensen per jaar het zicht kosten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe niet., Maar een van de achterliggende oorzaken van glaucoom kan een slechte afvoer van oogvocht zijn (dat echter wel weer los staat van tranen). Mij lijkt het ook sterk, vandaar dat ik er bij zet dat dat echt het enige is wat ik zou kunnen bedenken in relatie met allergie als in : tranen hebben met de ogen te maken En met allergie. Een ander verband lijkt er niet te zijn. Persoonlijk ben ik er vrij zeker van dat het er absoluut niets mee te maken heeft, vocht in het oog en buiten het oog hebben feitelijk een andere oorsprong. Vanwege de glaucoom zal de hond in elk geval niet weg hoeven.
Nee, allergieen hebben geen invloed op de glaucoom. Glaucoom is een oogziekte waarbij de druk in het oog te hoog wordt, meestal doordat het oogvocht onvoldoende wordt afgevoerd. Allergieen geven een ontsteking van het oogwit (=conjunctiva); we spreken dan ook van een allergische conjunctivitis. Zo'n conjunctivitis heeft geen enkele invloed op de vorming of afvoer van het oogvocht.

Tegen allergische klachten (zoals bijvoorbeeld oog en/of neusklachten bij hondenallergie) wordt nog wel eens een neusspray gegeven met daarin ontstekingsremmers. Er bestaan er verschillende van bijvoorbeeld nasonex, mometason neusspray, flixotide neusspray, rhinocort, avamys, beclomethason neusspay, enz. Al deze (en er bestaan er nog meer onder verschillende namen) kunnen in zeldzame gevallen wel een verhoging van de oogdruk geven en zo glaucoom uitlokken of verergeren.
Als je dus een neusspray gebruikt dan is het dus raadzaam om die even niet te gebruiken en te overleggen met je huisarts of die bijwerking ook geldt voor jou neusspray en of er een alternatie is/ nodig is.