kan ik maar een lens in doen als je er twee nodig hebt?

mijn ene lens is kwijt en ik heb geen andere lenzen meer en wil geen bril op

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
19.8K

Antwoorden (5)

Wordt dan een hele vermoeiende dag voor je! Ik zou het niet doen! Onveilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt een beetje af aan de sterkte van je ogen. Hoeveel afwijking je hebt. Als je van het dominante oog nog de lens hebt kun je dit rustig doen. Andersom lijkt me niet verstandig. Ik zou sowieso reservelenzen nemen. Zeker met + (glazen) is een bril ook niet wenselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "zeker met + (glazen) is een bril ook niet wenselijk"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie plus heeft kan in principe niet ook een bril dragen. Dat kan wel maar heeft een lange gewenning nodig. Bij min kun je een bril wel makkelijk combineren. Zo kun je met een bril met + glazen lastiger lezen tenzij je hem weer een week of wat draagt continu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem aan dat vraagsteller bedoeld dat ze niet liever een bril draagt ipv die ene lens.
Ik denk niet dat ze een bril over die ene lens wil dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoelt hij/zij ook. En een bril over een lens dragen kan natuurlijk niet of je moet er een glas uithalen. Hij/zij vraagt juist of ze een lens kan dragen. Dat heb ik hier proberen uit te leggen. Heb je MIN of PLUS en wat is je dominante oog. Aangezien ik zelf plus heb weet ik wat kan en niet kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het nu lenzen zijn of een bril, het ligt aan jezelf wat je het liefste draagt en of je lenzen zelf kunt in krijgen. Ik bijvoorbeeld kan lenzen niet zelf in krijgen, daarom draag ik een bril. Dat ik toevallig min ogen heb heeft daar niets mee te maken, al had ik plus, dan nog krijg ik die lens niet in, mijn oog slaat dicht als ik alleen maar naar dat oog wijs. Maar volgens mij hebben bij plus ogen zowel een bril als lenzen dezelfde voor en nadelen. Het lezen van tekst wordt niet beinvloed door glazen of lenzen, als jij met plusogen niet kan lezen met een bril maar met lenzen wel kan het zijn dat die bril te sterk was of juist niet sterk genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de vraag niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien is het hele stuk wat je schrijft grote onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben eerder geneigd te zeggen dat wat jij schrijft onzin is Corsa (dwz: de laatste regel in jouw stuk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je moet iemand adviseren gewoon door te blijven met 1 lens terwijl het andere oog ook slecht is. ;-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doe ik ook niet dat maak jij ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me in de hierboven reactie vergist, hoop dat die verwijderd wordt, je hebt wel reserve lenzen aangeboden zag ik net. Wat is jou antwoord dan anders dan de mijne behalve je laatste stukje dat een bril met - sterkte al helemaal niet wenselijk is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C4th heeft ook een bril of lenzen? Weet het verschil tussen + en -? weet wanneer je wel of geen bril tegelijk kan dragen? Nee dus. Ik heb al jaren plus. Eerst een bril toen lenzen. Lenzen met bril kun je niet tegelijk dragen als je plus hebt. Als jij denkt dat je het beter weet met je stront eigenwijs ik heb PLUS. Met min kun je wel tegelijk een bril dragen. Je kunt wel een bril dragen maar dan moeten je ogen eerst wennen. Dit kan wel een week duren. Met een lens kun je kijken mits het dominant is. Maar twee lensen is natuurlijk beter. Mijn oogarts zei ooit dat je best met een lens kan kijken dit bijvoorbeeld vanwege oogstanden. Maar goed jullie weten alles beter, zijn oogarts zeker en weten alles van plus en min.......zo NAIEF
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat er naast jou nog meer mensen zijn met een bril of lenzen die ook + glazen hebben, mocht jij een uniek geval zijn op de wereld en de enige met deze aandoening, dan hou ik op met mezelf en andere slechte ogen hebbende te verdedigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar nogmaal je kunt ze niet samen dragen. Kan wel maar dan zie je minder omdat je ogen weer moeten wennen aan die bril. Vraag het maar aan je oogarts, ik praat echt geen onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Corsa, maar ik zie nergens dat vraagsteller van plan is om lenzen en bril tegelijk te dragen.
De vraag is: Kun je ook rondlopen met maar 1 lens in je oog, hij/zij heeft geen zin om een bril te dragen en zonder kan blijkbaar ook niet. En ja, ik heb momenteel al 24 jaar ervaring met het dragen van lenzen.
Heb zowel een plus als een minafwijking (cilinder).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Corsa, mijn ene oog is -2,5, en mijn andere oog -5. Mijn bril is daarop ingesteld. Als ik die opzet is mijn sterkte weer 0. Als ik dus ook nog lenzen ga dragen met een sterkte van - 2,5 en - 5 wordt mijn zicht misvormt. Dan zou ik alles van te ver weg zien.....dat kan toch niet goed zijn? Of ik moet mijn ene glas - 1,25 en mijn andere glas van - 2,5 hebben en tevens lenzen van ook die sterkte nemen maar ja....waarom zou je nog een bril nemen als je al lenzen hebt en andersom? Waarom zou dat bij - sterkte meer moeilijkheden geven dan bij + sterkte geven of andersom?
Het ligt aan de sterkte van je oog. + o,5 of min 0,5 is nog te doen zonder lens of bril, maar + 5 of - 5 is haast niet te doen zonder lens of bril.

Het feit dat jij je ene lens kwijt bent wil niet zeggen dat je geen nieuwe lenzen kunt krijgen. Ga gewoon naar de opticien en leg daar uit dat je je lens kwijt bent en of je daar een nieuwe voor kunt krijgen.

Overigens is het net als een bril voor een lens ook wenselijk om altijd een reserve te hebben. Zeker als het om ogen gaat die sterke lenzen of brilglazen hebben van - of + 2 en meer.

Je kan een heel vervormt beeld krijgen als jij 2 slechte ogen hebt en maar 1 lens gebruikt in plaats van de aangeboden 2 lenzen. Dan kan je ze beter allebei uitlaten (voor de reis naar de opticien dan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraagt men niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vraat men niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter lezen. De vraag is of hij/zij een lens kan dragen nu de ander KWIJT is en hij/zij geen bril weer dragen. Ik ga er vanuit dat die andere lens gewoon weer besteld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet jij lezen....ik vertel dat dat niet wenselijk is, het kan een vervormt beeld geven, het geeft niet het zicht dat je moet hebben, daarvoor had je immers die lens. Lees nog een keer en je vind het antwoord in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet echt beter lezen. Het hangt bovendien van veel factoren af. Zelf heb ik plus. Plus kun je niet combineren met een bril. Dat heeft weer een gewenning nodig. Je oogbolliing moet weer gaan staan naar een bril (en andersom). Je kunt best met een lens lopen mits het dominant isi. Dit kan bijvoorbeeld bij licht dubbel zien. Maar zoals gezegd het hangt van veel factoren af. Weet ook niet wat de sterktes zijn van de vraagsteller. Maar nogmaals je dominante oog is het belangrijkste. Uiteraard moet die 2 lens weer besteld worden, maar vraagsteller wil geen bril zo lang. Dat was ook de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb min 2,5 en min 5 en ook ik kan mijn bril niet combineren met lenzen. Dat houdt in dat ik alles dubbel zie. 1 voorziening is voldoende voor zowel - als + glazen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar kan ik geen antwoord op geven. Ik ga natuurlijk vooral uit wat mijn oogarts altijd zei. Het verbaast me dat jij niet kunt combineren met - bril en lenzen, maar als dit zo zegt zal het wel zo zijn. Voor mezelf weet ik dat je ogen een tijd nodig hebben om weer even te wennen. Hoe dat bij - is weet ik niet. Maar goed eigenlijk is dit een andere discussie ;)
Ik heb zelf ook -6,75 in allebei mijn ogen + cilinder. En bij mij is het ook vaker voorgekomen dat ik met 1 lens moest doen,soms zelfs paar dagen.Je went wel aan het zicht en als je iets echt niet goed ziet dan knijp je vanzelf je oog zonder lens dicht om het nog duidelijker te zien.Wat ik wel merk is dat je minder diepte ziet of een afstand kan inschatten,bijv hoever een auto nog bij je vandaan is als ie komt aanrijden.

Dus het kan wel maar beter 2 lenzen idd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij heel slecht om je oog samen te knijpen om iets alsnog te kunnen zien. Beïnvloed dat de gezondheid van je oog niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het dichtknijpen op zich zelf denk ik niet. Maar ik denk niet dat je er betere ogen op krijgt om steeds maar 1 lens te dragen.En vooral niet als je zn hoge sterkte hebt,omdat het verschil dan natuurlijk erg groot is.
je kan het wel in doen maar dat is niet zo slim misschien gaat je ene oog dan slechter/beter zien dan de andere en dat is niet zo handig als ik jouw was ( als het lukt met geld ook enzo ) zo ik een afspraak maken voor 2 nieuwe lenzen suc6