Hoe ontstaan bloeduitstortingen in het oog?

En wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
2.2K

Het beste antwoord

Doordat er een adertje knapt. Dat kan gebeuren door bijvoorbeeld hard niezen of hard je neus snuiten. Je kunt er niet zo heel veel aan doen, behalve dan zorgen dat je beheerst je neus snuit, en met bijv. Otrivin je neus een beetje open houdt, zodat er bij het snuiten niet te veel druk op je ogen komt.
Het is niet ernstig en je hoeft er ook verder niets aan te doen dan afwachten tot t over is, maar het staat wel een beetje raar natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bloeding ontstaat doordat er vlak onder het oogbindvlies een bloedvaatje openspringt. Dit kan vanzelf gebeuren of als er iets tegen uw oog tikt of stoot. Soms knapt zo’n bloedvaatje opeens als u heel hard moet persen of hoesten.

Bij mensen die bloedverdunners gebruiken gebeurt het gemakkelijker dan bij anderen.

U hoeft niets te doen. Een behandeling is niet nodig. De bloeding kan geen kwaad en houdt vanzelf op. De rode vlek verdwijnt vanzelf binnen twee tot drie weken.