Kunnen mouches volantes ontstaan door een te slechte bril (verziend) of verkeerd ademen?

Er is bij mij chronische hyperventilatie geconstateerd en ook is mijn bril niet scherp genoeg meer. Kan dit de reden zijn dat ik last heb van mouches volantes? Het stoort me namelijk heel erg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Optiek
2.4K

Het beste antwoord

Mouche volantes ontstaan niet door slecht corrigerende bril of verkeerd ademhalen. In geval je een slecht corrigerende bril hebt, zullen ze echter wel eerder opvallen, omdat elke verstoring van je beeld (de mouches) naarmate je slechter ziet, een grotere impact hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De meest voorkomende oorzaak van glasvochttroebelingen is het verouderingsproces. Het glasvocht bevat dunne (collageen)vezels die zorgen voor elasticiteit en stevigheid. In de loop der jaren neemt de elasticiteit van de vezels in het glasvocht af en verandert de structuur van het glasvocht. Rond het 50-60ste jaar gaat het glasvocht zich verdichten en vervloeien (klontering). Soms wordt het glasvocht wat minder transparant en zijn de vezels in het eigen oog zichtbaar.

Het is een onschuldige aandoening. Als we maar oud genoeg worden, krijgen we vrijwel allemaal deze kleine troebelingen te zien. Ook op jongere leeftijd, tussen het 30ste en 50ste jaar, kunnen troebelingen voorkomen, met name bij bijziende mensen (min-bril).

Bij vermoeide ogen is de kans groot dat de vlekjes weer de kop opsteken. Het is dan zaak om je ogen wat extra rust te geven, maar verder is meestal geen actie nodig. Als je het gevoel hebt dat de klachten verergeren of als de troebelingen te storend zijn of gepaard gaan met lichtflitsen, is het wel verstandig om even contact met de huisarts te zoeken.

De te zwakke bril veroorzaakt natuurlijk vermoeide ogen die last krijgen van mouches volantes. De hyperventilatie kan er niet mee te maken hebben. Een bezoek aan de opticien en nieuwe glazen in je bril zullen je klachten vermoedelijk al verhelpen!
Amadea