Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe erg gaan je ogen nog achteruit als je op je 16e -1 en -1.25 hebt?

Heb sinds 2 maanden lenzen en hoor van verschillende mensen dat je ogen sterk achteruit kunnen gaan.
Nou zou ik graag willen weten hoe erg het kan worden en welke sterkte ik bijvoorbeeld op mijn 18e of 20e heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Dat is per persoon verschillend. Dat is niet te voorspellen, er zijn zelfs mensen waarbij het vooruit gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan, maar hoeft in jouw geval natuurlijk niet perse te gebeuren.

Het nadeel van lenzen is dat je ze veel langer per dag draagt dan een bril, die kan je ff afzetten als je achter je computer zit.

http://www.natuurlijkzien.com/ogen-verder-achteruit.html

Leuk om te lezen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/ogen-trainen-verbeteren.79120
een andere oefening:
focus op een punt dicht, daarna op een punt ver weg, herhaal dat een paar keer.
(misschien maar niet doen als je je lenzen in hebt)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt per persoon. Het heeft onder andere te maken met je groei. Als je snel groeit kunnen je ogen achteruit gaan. Dit was bij mij het geval. Op mijn 12e had ik ook -1 en -1,25 (toevallig!) en nu ben ik 16 en heb inmiddels -4,50. Het ging in het begin super snel! Sommige beweren ook dat als je je ogen traint het minder snel gaat. Trainen kan je doen door te focussen op een voorwerp dichtbij, en een voorwerp verweg. Steeds om en om. Of iets met kleine letters (achterkant flesje of pak hagelslag ofzo ;p) steeds iets verderweg te schuiven en de letters proberen te lezen. Ik heb dit te weinig gedaan, dus bij mij mocht het niet baten. Wellicht bij jou wel. (dit niet te lang achter elkaar doen, want na een tijdje krijg je wel pijn aan je ogen en hoofd).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was 11 en had -1,25 en 1,75. Nu ben ik 30 en heb +1,00 en 1,25. Er kan van alles gebeuren. Je weet het nooit.
Bij Myopen , mensen met een minafwijking , stopt de achteruitgang meestal als het oog is uitgegroeid , dus rond je 18e . En wat maakt het uit of je -1 of -5 hebt , zolang je maar goed kunt zien . Ik heb zelf al sinds mijn 18e een sterkte van -7.50 maar zie perfect met mijn lenzen of bril . grt Marc , opticien
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding