Waarom dragen er weinig mensen brillen terwijl in euro 30-40% procent bijziend is?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijziendheid

''De oorzaken van bijziendheid zijn divers. De enorme stijging van bijzienheid de laatste halve eeuw tonen aan dat overmatig gebruik van de ogen op korte afstand (computergebruik, lezen) vaak tot bijziendheid leidt. Volgens de oogarts William Bates was niet de lens de oorzaak van bijziendheid maar de vervorming van de oogbol door de externe oogspieren; zijn theorieën worden echter door wetenschappers algemeen verworpen.
De oorzaak van bijziendheid lijkt meestal erfelijk te zijn. Onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam wijst uit dat personen met een genetische variant op chromosoom 15 een hogere kans hebben op bijziendheid.[1] In datzelfde centrum loopt er nog een vervolgstudie genaamd MYST (MYopie STudie) naar de (erfelijke) oorzaken van hoge bijziendheid (-6 dioptrie) tot 2012. Er worden nog deelnemers (bijzienden en personen die geen bril dragen) gezocht.[2] Ook etniciteit speelt een rol, in Azië is 70-90% van de bevolking myoop, terwijl in Europa dit getal op 30-40% ligt en in Afrika slechts 10-20%.[3]''

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel natuurlijk in Europa.

Maar laten we zeggen dat 35% bijziend is. Dan moet het toch betekenen dat sowieso ongeveer 1 op de 3 mensen een bril draagt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek

Het beste antwoord

Dat klopt ook wel ongeveer, maar dan niet alleen brillen.
Er zijn namelijk ook heel veel mensen die kiezen voor contactlenzen.

Volgens deze site zelfs nog meer dan 30%:
In Nederland maken zo’n 9 miljoen mensen gebruik van een bril of lenzen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat uit onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO), blijkt dat 78% van de polishouders van een zorgverzekering zelf een bril en of lenzen draagt of een medeverzekerde heeft die een optisch hulpmiddel gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha lag zo dichtbij. Niet aan gedacht.

Andere antwoorden (3)

Omdat er Lenzen bestaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn veel mensen die geen bril willen en gewoon geen bril dragen, maar en zijn ook veel mensen waaronder ik die lenzen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook bijziend, maar ik zie het nut ervan niet in om een bril te dragen. Ik heb -1.5 bij mijn ene oog en -1.25 bij mijn andere, en ik zie nog steeds gewoon goed. Mijn vader heeft -0.5 maar hij krijgt koppijn zonder bril, en andere misschien ook. Ik heb wel een zijn bril op gehad en zie iets scherper als ik iet lees van veraf. Maar ik vind een bril op niet fijn, en lenzen ga ik nooit indoen omdat ik niet tegen zulke dingen in mijn oog kan.