Wat is een regulatiemechanisme?

Ik zou graag willen weten wat dit nou precies is. Het hoeft niet een erg uitgebreid antwoord te zijn als het maar duidelijk is! :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (2)

Meestal is een regulatiemechanisme een zogenaamd negatief teruggekoppeld mechanisme. Dat houdt in dat een toename aan het eind zorgt voor een kleinere input. Dat kan een versterker zijn waar de spanning aan het eind wordt omgekeerd en verkleind en zo weer naar de ingang teruggestuurd. Op die manier kan de spanning niet overdreven hoog worden. In het lichaam is het ook een erg veel voorkomend mechanisme hormonen als schildklierhormoon werken weer in op de hersenen waardoor de hersenen weer minder hormoon naar de schildklier sturen waar de schildklier mee gestimuleerd werd. Door de negatieve terugkoppelingsmechanismen blijft de situatie in het lichaam betrekkelijk stabiel. Dat wordt homeostase genoemd.

In principe kan het ook nog een positief teruggekoppeld mechanisme zijn. Dat zie je met geslachtshormonen op het moment dat het geslacht wordt bepaald, als er eenmaal vrouwelijke hormonen worden gevormd dan wordt die vorming van vrouwelijk hormonen weer gestimuleerd, op die manier krijg je geen tussenweg tussen mannelijke en vrouwelijke ontwikkeling. Bij het rijpen van een eicel heb je ook een positieve terugkoppeling, de eicel met de meeste receptoren op de follikel groeit het snelst, krijgt meer receptoren et cetera.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op deze website http://mijn.bsl.nl/mijn-bsl/boeken/interne-geneeskunde-en-chirurgie—-9789031349753/hormonale-aandoeningen/360390.html vind je deze informatie over het regulatiemechanisme:

"Het regulatiemechanisme

Bij de aanmaak van hormonen speelt negatieve terugkoppeling, ook wel negative feedback genoemd, een belangrijke rol. Een bepaalde stof remt dan de stimulering van de eigen productie. Het principe is als volgt. Een hormoon oefent invloed uit op een doelwitorgaan, waarbij een functie van het orgaan meer en meer wordt gestimuleerd. De producten van dit orgaan komen in steeds grotere concentraties in het bloed. Ze remmen steeds meer de productie van het hormoon (...). Orgaan A stimuleert (...) orgaan B tot de productie van een werkzame stof. Deze stof remt (...)vervolgens orgaan A waardoor de stimulering van orgaan B afneemt en de productie van de stof daalt. Vrijwel alle hormonaal gereguleerde processen hebben een of meer van deze negatieve terugkoppelingen in zich."

"De hypothalamus produceert een groot aantal hormonen (...) en stimuleert daarmee de hypofyse (voorkwab). Afhankelijk van het hormoon dat de hypothalamus naar de hypofyse stuurt, wordt een bepaald hormoon door de hypofyse geproduceerd. Een voorbeeld:

◾de hypothalamus produceert het corticotropine releasing hormoon (CRH);
◾de hypofyse gaat het adrenocorticotroop hormoon (ACTH) produceren;
◾dit stimuleert de bijnier tot de productie van cortisol;
◾het cortisol dat in de bloedbaan komt zal de productie van ACTH remmen (negatieve terugkoppeling)."

Kijk voor de volledige tekst en de bijbehorende afbeeldingen en tabel op de website.
Antoni