Gerstekorrel is een klein wit korreltje in of onder de huid, het is een verstopping van de talg- of zweetklieren. Het is een onschuldige aandoening. Een gerstekorrel is een kleine holte, (cyste) in een haarschacht (haarfollikel). Er zit hard geworden talg (huidsmeer) in de cyste.

Voorkomen
Gerstekorrels komen vaak voor. Ze zitten meestal in het gezicht, vooral in de omgeving van de ogen. Bij pasgeboren baby's (1e week) komen ze vaak voor maar ze gaan even vlug weer weg. Jonge vrouwen krijgen soms gerstekorrels als ze veel in de zon hebben gelegen. Gerstekorrels ontstaan ook wel eens bij genezing van bijvoorbeeld zware brandwonden, bestraling. Bij zeldzame blaarvormende huidziekten is de aanwezigheid van gerstekorrels een teken dat de blaren diepgelegen zijn:

Vaak is het belangrijk om je huid iedere dag te reinigen. De ene persoon is er gevoelige voor dan de ander en heeft hier dus eerder last van.

Heb je er veel last van is het verstandig om er eens met de huisarts over te praten.

En om ze te laten verwijderen kan je een schoonheidsspecialist raadplegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ligt voornamelijk aan de vochtbalans in de huid, het is een verstopt talg - of zweetkliertje, kan een tekort aan vocht in de huid zijn, dus kan je het proberen te verhelpen met een goede vochtinbrengende crème. Ook een schoonheidsspecialiste kan hier uitkomst brengen.
Ik zou me laten informeren door een schoonheidsspecialiste die kan bepalen waardoor het komt en ze in eerste instantie weg kan halen en daarna advies vragen hoe ze te voorkomen.