Waarom neemt koorts in de avonduren toe?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
59.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zal een idee zijn. Als je moe wordt en wil slapen heb je altijd overal meer last van. Als je in je bed ligt en het donker is, heb je nog maar een ding om je op te concentreren, dat vervelende gevoel.

Antwoorden (4)

De lichaamstemperatuur van een mens is in de ochtend meestal wat lager dan in de namiddag en/of avond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat weet petronellacath, de vraag is waarom..
Omdat de lichaamstemperatuur bij niemand een strakke lijn over het hele etmaal is. In de vroege ochtenduren is ieders temperatuur het laagst. In de loop van de dag stijgt die langzaam, om tegen zeven uur 's avonds op het hoogste punt te zijn gekomen.
Wanneer iemand koorts heeft verloopt de hoogte van de temperatuur meestal op dezelfde wijze. Eigenlijk wel logisch...
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
's nachts is je lichaam in rusttoestand, waardoor je temperatuur 's morgens laag is. In de loop van de dag ga je je meer inspannen waardoor je lichaamstemperatuur stijgt. Om een voorbeeld te noemen, als je sport gaat je lichaamstemperatuur omhoog en om die warmte af te voeren ga je zweten om je lichaamstemperatuur niet nog meer op te laten lopen dan dat het al doet. Dit verklaart waarom ' s morgens je temperatuur in rust dus lager is dan ' s avonds.
Ik dacht altijd omdat je 's avonds weer meer moe bent, en de koorts dan hoger wordt. Dan is het tijd om weer te gaan rusten, dus naar bed te gaan. En 's morgens als je een goede nachtrust hebt gehad, is dan de koorts meestal iets lager. Dat was mijn redenering. Weet niet of het klopte, maar vroeg naar bed gaan kan als je ziek bent natuurlijk nooit kwaad. Hoe meer je rust, hoe beter, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
's nachts is je lichaam in rusttoestand, waardoor je temperatuur ‘s morgens laag is. In de loop van de dag ga je je meer inspannen waardoor je lichaamstemperatuur stijgt. Om een voorbeeld te noemen, als je sport gaat je lichaamstemperatuur omhoog en om die warmte af te voeren ga je zweten om je lichaamstemperatuur niet nog meer op te laten lopen dan dat het al doet. Dit verklaart waarom ’ s morgens je temperatuur in rust dus lager is dan ’ s avonds, zo werkt het dus ook met koorts.