beinvloed bloedgeven de bloeddruk?

voor bloed geven was de bloeddruk hoog. de dagen er na is het weer goed.
Kan het zijn dat je lijf er aan toe is om weer bloed te geven en gaat daardoor de bloeddruk omhoog?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

De bloeddruk zal enige dagen wat lager zijn

Toegevoegd na 6 minuten:
Dat komt omdat het gegeven bloed vervangen wordt door het water wat je drinkt daarna, aangevuld met stoffen en mineralen uit het lichaam. Er treedt dus een lichte ontzouting (demineralisatie ) op welke bloeddrukverlagend werkt.
Na enige dagen /weken zijn alle afgenomen stoffen die in het bloed zaten weer aangevuld, dat is per stof verschillend (zoals bloedlichaampjes en antistoffen) maar het volume wordt vrijwel direct weer naar het niveau gebracht van VOOR de bloedafname omdat dit het belangrijkst is. Als juist gehandeld is mag na de bloedafgifte geen bloedarmoede ontstaan.
Daarom wordt eerst op HB getest alvorens de afname.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn mensen die bloed geven toch een tikkie eng vinden. Het kan daardoor zijn dat kort voor de afgifte je bloeddruk (bovendruk) wat hoger is.
Na afloop is die spanning weg en is de druk weer normaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is de oorzaak. +
Bloeddruk is een momentopname.