Ontlast de rugspieren: verbeter je houding. Zitten met goede steun in de onderrug, niet onderuitzakken. Rechtop staan en lopen, borst vooruit, rug iets hol. Zoals je staat als je naar het plafond of de lucht kijkt. Hou jezelf in evenwicht met je buikspieren, niet je rugspieren. Knieën niet op slot zetten maar altijd íets gebogen houden als je staat, draag je lichaam met je beenspieren, ontlast je rug. Niet bukken maar door de knieën gaan. Niet soms, maar altijd. Na een weekje is het tweede natuur geworden.
En blijf naar je lichaam luisteren. Als je rug protesteert, verander je houding tot het beter voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je kunt van alles proberen.

Rust houden.
Andere schoenen.
Een ander matras.
Warmere kleding.

Of je laten behandelen door een fysiotherapeut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aanvulling op het vorige:
Een wiebelkussen kopen om op te zitten, of een sta-stoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je laten behandelen door een fysiotherapeut. Deze kan je ook oefeningen meegeven.

Een kruik kan ook erg lekker zijn. Dat maakt je spieren ook wat los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor je mijn raad overneemt zou ik eerst naar je huisarts gaan, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar ook ooit mee heb geworsteld ,ik kreeg als opdracht buikspieroefeningen te doen, na een tijdje een positief resultaat het "mes snee aan twee kanten "ik had ook een strak buikie er door gekregen . Maar laat je wel eerst goed adviseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon naar een fysiotherapeut gaan, die kan vaststellen wat het echte probleem is, evntueel helpen de klachten te verminderen en je helpen je daar tegen te wapenen.
14 jaar geleden
Naar de huisarts voor een doorverwijzing naar de podotherapeut voor steunzolen, ik ben hierdoor van de rugpijn af en om je rug nog meer te ontlasten smeren met Perskindol en een warme pittenzak tegen je rug aan...
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hernia patient gebruik ik altijd een electrisch warmtekussentje en een elastische rugband.. verder heb ik een lendekussentje en en wigkussen...en heb me steunzooltjes laten aanmeten..bij heftige pijn neem ik een halve Diazepam, is een spierverslapper..en smeer met traumaheel of spiriflor..
Koop verder kwaliteitsschoenen met een goed voetbed om deze pijn in de toekomst te voorkomen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de meeste gevallen kan iemand met lage rugpijn zichzelf behandelen door een pijnstiller zoals paracetamol of eventueel een NSAID’s ( NSAID’s ) te slikken. Daarbij is het belangrijk zo veel mogelijk in beweging te blijven. Af en toe rust nemen is prima, te veel rust verzwakt de spieren en vertraagt het herstel. Veel mensen vinden het prettig de rug warm te houden. Een hete douche, een warmtecompres of kruik kan hierbij helpen. Bij zeer hevige pijn kan in bed liggen de pijn verlichten. Doe dit echter alleen als het niet anders kan en maximaal twee dagen. Kom zo snel mogelijk weer in beweging en voer geleidelijk het aantal dagelijkse activiteiten weer op, ook al treedt daarbij enige pijn op. Wordt de pijn steeds erger of is de pijn na een aantal dagen nog steeds te hevig om te bewegen, raadpleeg dan uw huisarts. Ook als u na veertien dagen nog steeds niet uw normale activiteiten hebt kunnen oppakken, is het zinvol een arts te raadplegen. Als u ouder bent dan vijftig jaar en een voor u onbekende rugpijn krijgt, is het verstandig naar uw huisarts te gaan.

Als de pijn (bijna) weg is, let dan op lichaamshouding en manier van tillen om te voorkomen dat de rugpijn weer ontstaat. Doe regelmatig oefeningen om de rugspieren te versterken en de wervelkolom soepel te houden (zie Voorkomen van rugpijn).