hoeveel mensen sterven er jaarlijks door de gevolgen van straling?

dan bedoel ik staling zoals die in tsjernobyl.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die kanker en zo veroorzaakt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet bekend, wel is er bekend dat er nog steeds mensen in het gedeelte van Tsjernobyl wonen, en gezond zijn.

Het beste antwoord

Dat is erg moeilijk in te schatten, aangezien veel kankersoorten progressief zijn. Het kan tientallen jaren duren voordat de effecten van radioactieve straling (ik neem aan daar op doelt) merkbaar zijn.

In de bijgevoegde link staat wel een overzicht van alle ongelukken met kernenergie en radioactieve straling, voor zover bekend, het aantal mensen dat er direct aan overleed en schattingen per ramp van het aantal mensen met terminale kanker als gevolg van deze ongelukken.
Daarnaast heb je uiteraard nog de gevangenen waar de Verenigde Staten in 50-er jaren op experimenteerden, de vele slachtoffers van andere opzettelijke vormen van blootstelling als Hiroshima en Nagasaki, testen door de Sovjets, Fransen, Pakistani, et cetera.

Tevens een link naar een filmpje waarin alle (voor zover bekende) kernexplosies van 1945 tot 1998 op een wereldkaart worden getoond in een soort time-lapse... probeer dat maar eens te bevatten...

Concreet: Dergelijke cijfers zijn niet bekend. Wetenschappers wagen zich zelfs nauwelijks aan het doen van een schatting.