Hoe komt het dat ik na het avond eten vaak moe ben en gelijk in slaap val terwijl ik dat niet wil?

Toegevoegd na 29 minuten:
Die link kwam inderdaad uit dat de kans op hypoglykemie groot is. Bedankt voor die tip ik ga het er is over hebben met een dokter.

Denk niet dat het met m'n leeftijd te maken kan hebben ik ben 17..

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vermoeidheid na het eten kan duiden op hypoglycemie. Je bloedsuikerspiegel daalt of stijgt extreem snel. Na het eten (vooral van koolhydraatrijk voedsel) kun je heel moe worden. Het kost het lichaam te veel energie om je suikerspiegel op peil te houden en dat zorgt voor vermoeidheid. http://www.lilith.demon.nl/div/hypoglykemietest.html

Of je hebt teveel gegeten, of je krijgt het na het eten van pasta of rijst. Mijn man heeft daar ook last van, maar vervang ik de pasta door volkoren pasta, dan heeft hij er geen last van.

Verteren kost energie.

Het kan ook de leeftijd zijn, het zijn ook vaak ouderen die het doen. Toegevoegd na 1 minuut: Maar dat telt bij jou nog niet!

Als je gegeten hebt, moet je lichaam het voedsel gaan verteren. Dat kost heel veel energie, daardoor gaat veel van je energie en bloed (of zuurstof uit het bloed oid) naar je maag toe, om het te helpen met die zware taak. Voor de rest van je lichaam is dan even weinig energie over. Verschillende soorten voedsel kosten meer of minder energie om te verteren. Grote maaltijden meer dan kleintjes, misschien werk je zelf al dat je na t eten van 2 boterhammen geen probleem hebt, maar na het eten van een vol bord wel. (Het kan overigens ook meespelen dat je 's avonds al minder energie hebt dan 's ochtends, de energie die je op hebt gedaan tijdens je slaap is rond avondetenstijd natuurlijk al voor een groot deel weer op. En als je al minder energie hebt vóór je gaat eten, blijft er natuurlijk tijdens het verteren nog minder over voor de rest van je lichaam.) Maar ook wat je eet, maakt uit. Groente heb ik zelf bijvoorbeeld minder last van dan granen of aardappel. Maar dat verschilt misschien heel erg per persoon.

Het antwoord van oa. Fynnya is goed. Wel is het je voorbereiden op de hoofdmaaltijd handig. Soep, amuses etc. geven alvast "munitie" om energie te leveren zodat de warme hap goed verteerd kan worden. De darmen, maar vooral de lever trekt daarna zeer veel energie. De lever gebruikt ongeveer 30 % van de totale energie die je lichaam gebruikt. Vandaar dat het handig is eerst wat gemakkelijk te verteren kost gegeten kan worden, wat door het lichaam als investering ter klaring van de grote klus gegeven gegeven kan worden. Dan daalt ook het bloedsuiker minder na het eten (kans op hypoglycemie). Het is echter normaal dat je na een flinke maaltijd wat soezerig wordt, zeker als je ook een wijntje oid. wegtikt. Het is dus onhandig om voor een examen of andere flinke inspanning een flinke maaltijd te nuttigen, daar mogen wel een paar uren tussenzitten. Tussen de middag een flinke hap eten is beter dan dat 's avonds te doen, een stevig ontbijt echter is de beste keuze en daarna op de dag de maaltijden in zwaarte afbouwen. Een van de vele redenen om bovenstaande toe te passen is, dat je door je te bewegen , gedurende de dag, de darmen helpt met het voedseltransport en dat dan ook de grootste energiebehoefte bestaat, zodat je gemiddeld genomen fitter bent. Veel mensen die juist 's avonds veel eten worden om ongeveer 22:00 uur actiever en gaan dan computeren of andere geestelijk veeleisende dingen doen. Hun hersenen zijn dan "op stoom" en slapen wordt dan moeilijker, dit zie je vaak bij jongeren Je krijgt dan kans op het omkeren van het dag en nachtritme. Je programmeert dus met de keuze van je voeding de energieverdeling over de dag. Het consequent toepassen van het afbouwen van de zwaarte van maaltijden over de dag heeft heel veel mensen geholpen hun juiste ritme terug te vinden. Je hebt dan's avonds ook geen last meer van een dip. Probeer maar eens!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100