Het elektromagnetische veld (EMV) van hoogspanningsleidingen is in verband gebracht met leukemie, Alzheimer en andere degeneratieve aandoeningen. Dit wordt in vele onderzoeken bevestigd, maar elektriciteitsbedrijven noch de overheid doen iets met deze informatie.
Het is vrijwel zeker dat mensen door elektromagnetische velden (EMV) leukemie, de ziekte van Alzheimer en andere onomkeerbare aandoeningen kunnen krijgen. Toch blijven de meeste wetenschappers – en energieproducenten en overheidsinstanties op het gebied van ruimtelijke ordening overal ter wereld – ontkennen dat hoogspanningskabels een gezondheidsrisico vormen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Artsen en onderzoekers buigen zich over een nieuw probleem: bedreigt elektriciteit onze gezondheid? De aandacht gaat voornamelijk uit naar hoogspanningsleidingen, maar sommige mensen zien in elke draad en ieder stopcontact al een gevaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het wonen pal onder een hoogspanningskabel ongezond. Wat ik me kan herinneren is dat je er 100 meter ofzo minstens vanaf moet zitten.
Ik weet dat er mensen totaal niet gevoelig zijn voor straling en dat er mensen zijn die juist heel gevoelig zijn voor straling. Die laatste mensen slapen onrustig als ze onder een hoogspanningskabel slapen, of naast te veel elektrische apparaten, enz. Voor die mensen lijkt het me ongezonder dan de mensen die er niet gevoelig voro zijn.
Mijn eerste bron heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen van straling en in de tweede bron kun je lezen dat de kans op leukemie volgens deze onderzoeker verhoogd wordt als je onder deze kabels leeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is nog nooit een effect aangetoond van het leven in de buurt van hoogspanningskabels. De onderzoeken die wel een effect vonden, zijn allemaal achterhaald door nieuwere gegevens.

Het verhaal is begonnen in de jaren 1970. Twee Amerikaanse leukemie-artsen bezochten hun patiënten toen ook thuis. Dat was in die tijd heel ongebruikelijk - de arts was nog een soort god, en de patiënt moest maar nederig naar de arts voor een audiëntie.

Het viel deze twee artsen op dat relatief veel van hun patiënten in de buurt van een hoogspanningskabel woonden. Ze vroegen hun ziekenhuis om subsidie voor een onderzoek. Uit dat onderzoek bleek dat er inderdaad een verband was met de aanwezigheid van hoogspanningskabels.

Dit was natuurlijk opzienbarend. Er werd dan ook direct vervolgonderzoek gestart.

Uit het vervolgonderzoek bleek dat alleen de *afstand* tot de hoogspanningskabels van invloed was. Het maakte niet uit hoe hoog de veldsterkte in het huis van de patiënt was. Zelfs patiënten die in de buurt woonden van een hoogspanningskabel die al jarenlang buiten gebruik was, bleken een verhoogd risico op leukemie te hebben.

Het raadsel was compleet. Er werd een derde onderzoek gedaan.

Uit dit derde onderzoek bleek dat het helemaal niet aan de hoogspanningskabels lag - dat wisten we al, want ook ongebruikte hoogspanningskabels leken een risico te geven. Het bleek te liggen aan de grote verkeerswegen waaraan de patiënten woonden.

Want wat bleek: in Amerika lopen veel hoogspanningsleidingen langs grote verkeerswegen. Mensen die langs een hoogspanningsleiding wonen, wonen dus ook langs een grote verkeersweg. Het verhoogde risico bleek samen te hangen met de uitstoot van schadelijke gassen door het wegverkeer.

Maar het was al te laat. Het ogenschijnlijke verband tussen hoogspanningskabels en kanker had de media al bereikt. Het viel samen met de in die tijd populaire afkeer van alle moderne uitvindingen. Het tij was niet meer te keren.

Ondanks vele, vele proeven blijft deze fabel rondzingen. Om de angst aan te wakkeren, wordt niet gesproken van velden (wat het zijn), maar van straling - dat klinkt enger en doet het dus beter in de media.

Er zijn mensen die zeggen dat ze een verhoogde gevoeligheid hebben voor deze "straling". Dit is natuurlijk getest. Geen van deze mensen bleek te kunnen zeggen of een hoogspanningsleiding die over een testkamer was gespannen, wel of niet "aan" stond. Ook niet als ze er meerdere dagen verbleven. Het effect blijkt dus puur psychisch te zijn.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
YES! Wat mij betreft: het goede antwoord.
+
Hoogspanningskabels in de buurt van woonhuizen kunnen volgens onderzoekers van de universiteit van Bern de kans op Alzheimer vergroten. Dat heeft de universiteit vrijdag bekendgemaakt.

Het risico op de ziekte, die het geheugen aantast, verdubbelt volgens de wetenschappers als mensen minstens vijftien jaar binnen 50 meter van een hoogspanningskabel wonen. Het verhoogde risico geldt niet voor mensen die verder weg wonen.

Het onderzoek is gebaseerd op ruim negenduizend Alzheimer-sterfgevallen van 2000 tot 2005. Bij twintig van deze gevallen woonde de patiënt minder dan 50 meter van de leiding af.