Door je laten te behandelen door een pedicure die aangesloten is bij Pro voet.
Die kunnen ze vakkundig verwijderen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
+1
Likdoorns of eksterogen kun je aanstippen met een speciale vloeistof, die ook gebruikt wordt voor wratten bijv Formule W, ook zijn er speciale likdoorn pleisters te koop, hierin zit sallicylzuur verwerkt, dit maakt de huid week, waardoor de likdoorn verweekt en daardoor makkelijker te verwijderen is. Verder zijn er speciale likdoornringen die je om de likdoorn plakt, door de ring wordt de druk verminderd, waardoor het lichaam zelf de likdoorn opruimt. Zorg met producten die salicylzuur bevatten, dat dit product alleen aangebracht wordt op de likdoorn en niet op de gezonde huid, want salicylzuur maakt de huid week, waardoor deze los kan laten.

De wat dieper gelegen likdoorn/eksteroog kun je het beste door een pedicure weg laten lepelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Ter aanvulling: voor diabetici zijn de middelen met salicylzuur zeer ongeschikt!
Daarbij kan het zijn dat je vaak op dezelfde schoenen loopt. Op bepaalde plaatsen de kan de schoen teveel druk op de huid leggen. Dat hoeft geen grote druk te zijn maar kan evengoed een likdoorn laten ontstaan want een likdoorn ontstaat door druk van buiten af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal juist je aanvulling, bedankt.
Kristal
10 jaar geleden
Graag gedaan :-)
Door middel van een voetbad kun je de likdoorn week maken. Je kunt dan met een scherp mesje de bovenste laag eelt eraf snijden. Zo kun je de druk eraf halen en doet de plek minder pijn. Voor de behandeling van de kern kun je het beste naar de huisarts gaan.

Als een voetbad niet helpt om de likdoorn week te maken, dan kun je een speciale zalf gebruiken om hetzelfde effect te bereiken. Het gaat om zalf waar salicylzuur in zit. Je kunt dit bij de apotheek of de drogist kopen zonder recept. Wees voorzichtig met het gebruik want salicylzuur is een bijtend middel. Na een dag of twee kun je met een scherp mesje de huid eraf snijden.

Toegevoegd na 19 minuten:
Een eksteroog kan ook worden verwijderd nadat hij gedurende drie dagen is afgedekt geweest met een linnen lapje en een (grote) open gesneden rozijn. De onpitte rozijn iedere dag verversen.

Andere middeltjes zijn een pleister met honing of een blad huislook. In het laatste geval moet de eksteroog eerst worden geweekt.

Toegevoegd na 35 minuten:
Dit is ook een goede tip:

Bevochtig een watje met zuivere alcohol en druk dat op de likdoorn. Na een week (vochtig houden!) kun je de likdoorn er met wortel en al uittrekken. Of: Bedek de likdoorn met gesmolten kaarsvet. 4 dagen laten zitten, daarna de voet een half uur in zout water en de likdoorn is gemakkelijk te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
De huisarts is niet de aangewezen persoon, hij/zij heeft maar weinig ervaring met het behandelen van likdoorns. Een gediplomeerde pedicure kan je goed helpen.
En ook hier weer de aanvulling: huidverwekers om likdoorns te verweken zijn gevaarlijk voor diabetici.
Om er van af te komen, moet je behalve verwijderen ook voorkomen dat er nieuwe ontstaan. Eksterogen ontstaan door teveel wrijving van de huid. Het is daarom belangrijk om zo weinig mogelijk op blote voeten te lopen. Draag bijvoorbeeld sokken, of schoeisel wat niet te strak zit en goed ondersteunt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kristal
10 jaar geleden
Eigenlijk niet zozeer door wrijving. (Dan ontstaan er eerder blaren) Wel door druk op dezelfde plek. Bijna altijd boven een voet/teengewrichtje. Blote voeten zijn dus juist prima want er ontstaat geen drukplek. Je allerlaatste zin klopt helemaal! :)
Kristal
10 jaar geleden
... na de komma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kristal: OK... deze info heb ik van mijn huisarts naar aanleiding van mijn 6-jarige dochtertje met een eksteroogje. Ze loopt het liefst altijd op blote voeten, ook buiten.
Kristal
10 jaar geleden
Artra, het ligt eraan waar de likdoorn zit. Zit het tussen de tenen, of op een teen, of op de knokkel ( zijkant gewricht grote teen) dan is op blote voetjes: prima want je houdt de druk eraf. Zit de likdoorn ónder op het voetje ( dat heet dan een eeltpit) dan kan het zijn dat het voetje wat doorgezakt is en daardoor ontstaat er druk op de huid en dus later een eeltpit. Wat ook heeel goed kan is dat jij je dochter heel goede voorgevormde schoentjes laat dragen. Heel begrijpelijk en zorgvuldig. Maar kijk eens waar de ophoginkjes in de schoen zitten en waar de likdoorn zit. Dan zie je meestal al gauw dat die plekken overeenkomen. Voorgevormde schoentjes zijn eigenlijk af te raden, de voet kan zichzelf dan niet goed ontwikkelen met de eigen spieren. Uitzonderingen zijn natuurlijk voetjes die écht gecorrigeerd moeten worden vanwege klachten. Als er geen klachten zijn kan je voorgevormde schoentjes vergelijken met het gezonde kind een corrigerend corsetje laten dragen om de rug in goede banen te leiden. Dat doen we niet omdat de rug het zelf moet kunnen.
Met alles respect voor jou en je huisarts Artra.
Helaas krijgen huisartsen tijdens hun opleiding maar een aantal uren les over voeten (vertelde mijn eigen huisarts). Een gediomeerde pedicure weet er meer van. En een podothetapeut nog heeel veel meer, vooral al de eeltpit/likdoorn ontstaan is door een verkeerde stand van de voetjes. Dan is een podotherapeut de aangewezen persoon. Hopenlijk is je dochtertje weer gauw van de likdoorn af :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Kristal. Ze is er inmiddels vanaf sinds ze niet meer op blote voeten buiten loopt, maar zoveel info als jij geeft, gaf onze huisarts niet. Bedankt voor de les!
Kristal
10 jaar geleden
Graag gedaan ;-) (het is 8 jaar mijn vak geweest. Na twee jaar opleiding met daarbij specialisaties. Vandaar;-)