wat kun je in je droom allemaal waarnemen?

wat kun je waarnemen met zintuigen tijdens een droom

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Alles. In veel dromen zijn vooral het gezichtsvermogen en (in mindere mate) het gehoor actief, maar met een beetje goede wil doen al je zintuigen mee. Ik weet dat uit eigen ervaring. Ik las een boek over dromen, waarin de schrijver in het begin beweerde dat alleen het gezicht en het gehoor 'werken' tijdens een droom. Daar ergerde ik me nogal aan, want ik had wel andere ervaringen. Als kind vond ik in een opgravingssite (in een droom) zwarte diamantjes. Ik raapte ze op en wilde ze meenemen voor mijn moeder. Ik voelde de diamantjes heel duidelijk in mijn handpalmen drukken. Op dat moment werd ik wakker, en leken de diamantjes weg te smelten uit mijn handen.

Enfin: ik was een beetje kribbig, en blijkbaar besloten mijn hersens dat ze die meneer eens flink gingen tegenspreken. Die nacht droomde ik precies dat: ik ging bewijzen dat hij het mis had. Ik ging (in mijn droom dus) op mijn balkon staan, en keek hoe de zon opkwam. Er lag mist over de velden, en alles was groen, grijs en blauwig, totdat er oranje strepen in de lucht verschenen en de zon zichtbaar werd. Ik hoorde de vogeltjes zingen. Maar dat was niet alles! Ik voelde de wind langs mijn gezicht strijken en ik rook het gemaaide gras. Ik dacht: nu moet ik nog iets proeven. Ik ging naar binnen en zocht in de keukenkast. Daar vond ik een stuk van een grote reep Verkade chocolade in een lila wikkel: melkchocolade met hazelnoten. Ik ging terug naar het balkon, brak een stuk chocola af, en at het op. Ik voelde het papier en het zilverpapier, en de puntige chocolade in mijn mond. En ik proefde de chocola. Toen was ik tevreden.

Toen ik de volgende dag wakker werd, ben ik overal gaan zoeken naar de wikkel van die reep. Ik heb zelfs n de vuilnisbak gekeken. Maar niks. Dat wist ik ook eigenlijk wel, want ik had helemaal geen chocola in huis. Maar die droom was zó overtuigend geweest!

Het is natuurlijk een voorbeeld van een lucide droom, maar het feit blijft: al je zintuigen 'doen het' in je droom.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of bedoel je misschien wat je in je droomtoestand kunt zien van wat zich ergens anders afspeelt? Dan vrees ik: niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag kan ik alleen maar vanuit eigen ervaring beantwoorden, het is een subjectief antwoord dus.

Daarnaast vind ik de vraag qua bedoeling niet helemaal duidelijk.

Als ik hem interpreteer als : 'in hoeverre kan je echt iets horen/zien/ etc tijdens je droom?' : ik heb de ervaring heb dat ik bv. bepaalde signalen die er "echt" zijn, in mijn droom integreer. Maar dan gaat het wel om zaken die heel 'overheersend' aanwezig zijn, indrukken waaraan ik me niet kàn onttrekken.

Voorbeeldje: ik droomde eens dat ik in een bootje op een stormend meer zat, hoorde vervolgens een scheepshoorn, en droomde dat ik bijna in aanvaring met een gigantisch vrachtschip kwam. Vervolgens werd ik wakker en hoorde precies diezelfde 'scheepshoorn' nog een keer, die een vrachtwagenclaxon onder mijn raam bleek te zijn.

Zo heb ik ook ook wel de ervaring van andere gewaarwordingen in mijn droom, bv geleidelijk aan beseffen dat de achtergrond steeds lichter wordt, om dan mijn ogen open te doen en te zien dat de zon in mijn kamer schijnt. En toen ik koorts had droomde ik wel eens dat ik in een grote kookpot gekookt werd, voordat ik badend in mijn zweet door de koorts wakker werd. Die gewaarwording van 'te warm' was dus wel degelijk echt.

Geen ervaringen met reuk of smaak die 'tot mijn dromen doordringen'.

Als ik je vraag interpreteer als: kan je DROMEN dat je iets hoort/ziet/etc ? Dan heb ik met alle 'zintuigen' ervaring voor zover ik weet. Ik kan me zo gauw alleen niet herinneren dat ik ooit gedroomd heb iets geroken te hebben, maar ik zie geen enkele reden waarom dat niet ook zou kunnen. De andere dingen: zicht, geluid, tastzin, en smaak heb ik allemaal "gedroomd", het visuele aspect is doorgaans in mijn dromen overheersend.