Hoe kan ik mijn pink sterker maken?

Ik speel nu toch al wel geruime tijd piano maar ik blijf last houden dat mijn rechter pink zeg maar naar beneden klapt (andere kant op dan buigen dus) bij het betere vingerwerk. Heeft iemand nog tips hoe ik hem sterker kan maken???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een griptrainer kan helpen, volgens mij ontwikkeld voor gitaristen. maar voor pianisten ook best bruikbaar lijkt me.

http://www.musik-produktiv.co.uk/planet-waves-gripmaster-varigrip.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super oplossing!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me handig! bedankt!

Andere antwoorden (5)

Veel oefenenen. Je kunt bijvoorbeeld ook gaan droog oefenen.
Je kent waarschijnlijk wel de "moeder legt een kip in het water" oefening. Dat je met je linker en rechterhand cdefgfedc steeds achter elkaar speelt.
Dat doe je ook wanneer je bijvoorbeeld tv kijkt, of in de bus zit, of gewoon niets zit te doen maar dan op je knie, met wat nadruk op je pink.
Dat zou moeten helpen.
Je zou ook eens kunnen vragen of je eens in de Kerk op een kerkorgel kunt oefenen. Want het intoetsen van de toetsen op een kerkorgel gaat toch wel zwaarder dan op de piano dus dat zal je ook helpen indien je daar regelmatig kunt oefenen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow, dat is lang geleden, die kip, heb ik de laatste 20 jaar (nee, die heb ik op het orgel geleerd, pianospelen is nu een jaar) niet meer gezien hahaha. Maar goed, droog oefenen kan ik nog proberen. Op het kerkorgel oefenen zal lastig worden ben ik bang.
Maar bedankt voor de tips!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan, hoop dat je er wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, sprak je pianoleraar met een accent? Moeder legt geen kip in het water, je waarschuwt de boer: daar ligt een kip in't water!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boer er ligt een kip in 't water HOI!
Je pink laten blijven bewegen.
Meer ken ik niet verzinnen...
Succes.1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En weer een punt gescored... maar veel kan ik hier niet mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gescoord natuurlijk...
Ik denk dat dit een goeie vraag is voor de fysiotherapeut is, die heeft vast traniningen om je dat goed te kunnen adviseren, maar dan moet je wel even langs je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon veel oefeningen doen, zoals met je vier overige vingers toetsen indrukken en dan met je pink op en neer gaan. Als je dit dagelijks doet zou je pink als het goed is sterker moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad veel oefenen.

Op verloren momentjes kun je je hand op je bureau of tafel laten rusten zoals je normaal op het toetsenbord doet, en dan alleen je pink op en neer bewegen, alsof je een toets aanslaat. Probeer het een beetje krachtig te doen.

En vooral je vingers krom houden (!), maar ik neem aan dat je dit van je leraar al wel geleerd hebt.

(ik heb het uiteraard over pianotoetsen en -toetsenbord)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem zit hem nu juist in het krom houden, als ik met kromme vinger aansla en dan kracht zet slaat hij vanzelf door.