Moederkes-zalf is niets anders dan wat speeksel:help vaak zeer goed bij kleine pijntjes bij kleine kindjes(speeksel zou een pijnstillende werking hebben).
Als we ons als kind flink bezeerden moesten we het meer dan eens stellen met wat ‘moederkeszalf’. En wat blijkt uit onderzoek? Speeksel heeft meer dan alleen een placebo-effect.

Dat speeksel wonden sneller doet genezen, is al langer bekend. Het bevat namelijk bijzondere genezende en antibacteriële eigenschappen.
Toegevoegd op 27 november 2018 09:25: bron, tekst
fremar
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
''antibacteriële eigenschappen''. Ik denk dat dit een ouderwets idee is.
Speeksel bevat van zichzelf juist heel veel bacteriën. En heel dodelijke ook.
Een mensenbeet is gevaarlijker dan een hondenbeet.
Dat neemt niet weg dat die bacteriën andere bacteriën kunnen aanvallen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ het gaat in de praktijk natuurlijk alleen om speeksel van de moeder (vader mag ook, maar het woord is ontstaan in -die goeie ouwe tijd - .
fremar
5 jaar geleden
Reddie heb je daar ergens een bron van? waarom zou dit ouderwets zijn?
Z512099
5 jaar geleden
@Reddie, moederkeszalf heeft wel degelijk genezend effect : http://toverleven.cultu.be/je-schaafwonden-likken.
En wat heb je eigenlijk tegen ouderwets, wat is daar verkeerd aan?

Andere antwoorden (1)

Dat is speeksel je likt je wond schoon dat schijnt te helpen tegen infecties. Met name schaafwonden.