Mag je Fluimucil en Antibiotica samen gebruiken?

Heb Amoxillin AB

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Als je arts dit tegelijk voorschrijft kun je ervan uitgaan dat dit mag. Ook je apotheker let daar op.
Ritsuka
4 jaar geleden
Heb je het beide voorgeschreven gekregen?
Zo nee, zoiets moet je altijd melden bij de apotheek
SentWierda
4 jaar geleden
Ja, dat mag: bruistabletten, capsules en sachets geven geen problemen. Let wel op bij inhalatievloeistof: zorg ervoor dat er geen contact is met antibiotica.
Fluimucil is zowel met recept (bruistablet, inhalatievloeistof) als zonder recept (capsule, sachet) te verkrijgen. De werking ervan is omstreden: een 'slijmoplossend' effect is niet bewezen.
Voorzichtigheid is geboden bij een maagzweer of als er een maagzweer is geweest. Niet gelijktijdig gebruiken met andere middelen tegen hoest.
Bronnen: Geneesmiddelen in Nederland; Grote geneesmiddelen encyclopedie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
AB op recept en Fluimucil van Etos gekocht.
Thecis
4 jaar geleden
Al zou je het beide bij de Etos hebben gehaald (o.i.d.), je kan dit soort vragen altijd aan de apotheek stellen.
Daarbij hebben alle medicijnen bijsluiters waarin ook is opgenomen of het niet gebruikt kan worden i.c.m. andere medicijnen.

Het beste antwoord

Niet gelijktijdig.

Amoxicilline heeft wisselwerkingen met andere medicijnen. De belangrijkste daarvan zijn antistollingsmiddelen, antibiotica van het tetracycline-type en buiktyfusvaccin-capsules.

Het gelijktijdig oplossen van acetylcysteïne met andere geneesmiddelen wordt afgeraden. Acetylcysteïne mag met name niet gemengd worden met geneesmiddelen ter bestrijding of voorkoming van infecties (antibiotica), in verband met de mogelijke inactivatie van de antibiotica (voornamelijk van ß-lactamantibiotica).

Je kunt dus het best ervoor zorgen dat er een tijd tussen zit dat je Fluimicil inneemt en de antibiotica slikt.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt! Hoe lang moet ik er tussen laten?
Amadea
4 jaar geleden
De geneesmiddeleninformatiebank geeft het advies van ten minste 2 uur.