Klinisch onderzoek is: elk onderzoek dat wordt uitgevoerd met vrijwillige medewerking van menselijke proefpersonen en dat als doel heeft de werkzaamheid, dynamiek of kinetiek en veiligheid na te gaan van het product dat onderzocht wordt. Voorafgaande aan het klinisch onderzoek wordt het onderzoeksproduct uitgebreid getest op celculturen en op proefdieren. Deze testen moeten natuurlijk een positief resultaat hebben, opdat men zou kunnen overgaan tot de klinische studies. Het klinisch onderzoek wordt opgedeeld in vier fasen. Pas als een fase met succes is doorlopen, begint men aan de volgende fase. Komen er op een gegeven moment belangrijke tekortkomingen aan het licht (bijvoorbeeld onaanvaardbare nevenwerkingen), dan kan dit het einde betekenen van verder onderzoek op dit product en komt het wellicht nooit op de markt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdens de klinische testen worden de producten van een bepaald merk onder gebruiksomstandigheden getest. Dit gebeurt in academische ziekenhuizen volgens de GCP normen (Good Clinical Practice).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd in een academisch ziekenhuis? Het staat ook op mijn tandpasta namelijk... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal wel.
Totaal niets...

Het zegt mij net zoveel als van een product met de uitspraak: Met rundvlees bereidt... Het zou goed een kippenfricandel geweest kunnen zijn waar een koe naast stond terwijl het gemaakt werd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het een holle frase, dikdoenerij als men dit in een advertentie vermeld.
In verslagen van medische onderzoeken kan je wel eens lezen: ""klinisch is vastgesteld dat......"" dat betekent dan gewoon dat binnen het onderzoeksinstituut het een of ander is waargenomen. Het woord ""klinisch"" heeft een soort magische bijklank gekregen en wordt nu voor allerlei onzinnige producten voor huidverzorging enzo gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit extract is klinisch getest op het bevorderen van dikkere en vollere haargroei voor zowel mannen als vrouwen die worden geconfronteerd met haarverlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zegt helemaal niets. Klinisch getest kan betekenen :
’ we hebben het middel getest op mensen, die daarna volledig kaal werden’
Ze zeggen alleen DAT ze het middel getest hebben, maar NIET wat de uitslag was. Dus commerciële prietpraat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinisch

Uitspraak: ˈklinis Bijvoeglijk naamwoord als iets met een ziekenhuis te maken heeft
`klinisch onderzoek`
met betrekking tot een kliniek.

Getest

1) Beproefd 2) Geëxamineerd 3) Onderzocht 4) Uitgeprobeerd