Hoe komt het dat je winderiger bent na een nachtdienst?

Dit valt me telkens weer op.
De frequentie en geur zijn 'aanweziger', om het maar netjes te zeggen.
Ik snap wel dat je stofwisseling er niet op ingericht is om 's nachts door te gaan.
(ik eet lichte dingen, zoals brood en thee)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (3)

Gastro-intestinale en cardio-vasculaire problemen

Er zijn sterke aanwijzingen dat ploegenwerk gepaard gaat met maag- en darmklachten en –aandoeningen (Knutsson et al., 2003; Schernhammer et al., 2003). Werken in ploegendienst is ook geassocieerd met een verhoogd risico op coronaire hartstoornissen (Boggild et al., 1999). Er zijn aanwijzingen dat het onder andere leidt tot arritmieën, hypertensie, systemische inflammatie en een verhoogd risico op het metabolisch syndroom. Daarnaast zou het ook het proces van atherosclerose versnellen (Puttonen et al., 2009).

Ofwel in normaal Nederlands: door nachtdiensten kun je inderdaad maag- en darmklachten krijgen.

De oorzaak van de maag en darmklachten is het onregelmatige eetpatroon. Je lichaam is ingesteld op een bepaald eetpatroon: voor de meeste mensen is dan ontbijt, lunch en avondeten met iets tussendoor. Pas je de momenten van deze maaltijd aan, ongelijk met de verandering van je slaapcyclus, dan is de verwerking van je voedsel niet meer optimaal. Je lichaam zal dan ook meer last krijgen met het verwerken van het voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pluseen
De nachtdienst doet je spijsverteringsvermogen geen goede dienst... Het kan zijn werk niet op de optimale manier doen, omdat het proces gestoord wordt door de nachtelijke activiteit van werken...

Dus het proces verloopt minder grondig en daarom worden de gassen niet afgebroken en moeten dus op die luidruchtige manier eruit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb onregelmatig werk en draai ook nachtdiensten. Ik heb nooit last van winderigheid, maar ik heb wel last van 's-nachts warm eten. 's-Nachts warm eten maakt me een beetje misselijk. Het is voor mij beter om brood en fruit te eten en thee of koffie te drinken. Ik lees dat jij het ook doet, maar alsnog last hebt van winderigheid.

Hoe slaap je overdag? Bij een nachtdienst kun je het beste de eerste nacht ingaan als een lange avond en de volgende nachten zien als volwaardige dagen. Zodra je thuis bent gaan slapen en ongeveer acht uur slapen. Als je 's-avonds wakker wordt lekker ontbijten!

... Tja, je kan jezelf wel een beetje foppen, maar helaas weet je lichaam wel beter. Ik vermoed dat het een probleem zal blijven.