waarom worden sommige mensen ouder dan anderen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
bamibal
10 jaar geleden
Omdat niet iedereen even goed oplet bij het oversteken.

Antwoorden (2)

hier zijn nogal wat redenen voor.

Zo gaat de een beter met zijn lichaam om waardoor het langer mee kan.
Genetisch bepaalde ziekten komen bij de ene groep mensen wel voor en bij de andere niet.
Domweg pech om bij een dodelijk ongeval betrokken te raken.
Psychische problemen waar de een wel uitkomt en de ander aan onderdoor gaat en een derde wellicht helemaal niet raken.

ongetwijfeld zijn er nog veel en veel meer te bedenken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn diverse redenen en die moet je bekijken vanuit de doodsoorzaak zelf:
1. Met een ongeval is het meteen gedaan.
2. Vrouwen worden gemiddeld ouder dan mannen, omdat hun gestel rustiger omgaat dan de gemiddelde macho man. Ze eten meestal ook minder en hun vetgehalte is hoger waar mannen meer spieren hebben (en dus ook meer 'verbranden'). Misschien lachwekkend, maar ik bekeek dit vroeger als diesels (vrouwen) en mannen maar misschien ben ik zelf meer een moderne en goed afgestelde diesel met common rail injectie die ook ouder zal worden dan mijn voorouders-mannen.
3. Het verrastte mijn vader dat zijn vader (mijn grootvader), grootvader, overgrootvader, betovergrootvader allemaal maar rond de 67 jaar oud werden en 'natuurlijk' stierven: embolie (voor zover men dat toen en nu nog steeds weet, als je oud bent, zegt de dokter gemakkelijk 'een klontertje op de foute plaats (hart/longen)' en hij is dood). Hij zelf werd 76 jaar oud maar zag er veel te oud uit toen hij stierf, terwijl mijn moeder die 11 kinderen kocht en keihard werkte, nu erg fris is aan haar 83ste en de meesten er nog afrijd met de fiets en zeker in huizen kuizen niet te kloppen is.
4. Ik zal een stuk langer leven dan mijn vader, omdat ik weinig alcohol drink en al mijn hele leven serieus sport, waardoor ik 'levenssporter' werd met een lagere hartslag. Ook al eet ik al jaren veel rommel (veel koolhydraten, wat voor een hevige verbranding zorgt, maar dat is zeg maar de benzine in ons, en ook wij hebben een apart koelingssysteem hoewel dat ook met water gebeurt en dat lijkt dan weer op tweetakt = olie in de benzine), het is in evenwicht met mijn serieuze werkkracht (input/output).
5. Van werken gaat niemand dood. Mijn vriendin+apotheker werkt 6 dagen op 7 en hoeft geen sport te doen want de stappenteller geeft enorme afstanden aan in zowel haar officina als in haar huis (4 kinderen dus ook de moeite). Ziet er 10 jaar jonger uit hierdoor. Papierwinkel als zelfstandige zorgt echter voor stresstoringen en dat werkt negatief. Ook een harde opvoeding van ons beiden, speelt in ons voordeel om ouder te worden, doordat we discipline hebben (veel werken, dit leidt tot weinig verveling en dat leidt dan ook extra tot minder ongezonde levensstijl).

Genetisch lijkt de rol iets minder te zijn omdat we meestal dezelfde opvoeding als onze ouders geven en het daardoor dikwijls lijkt dat we dezelfde ziektes hebben als onze ouders (we volgen hun levensstijl meestal).

6. Vul zelf aan...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PS: Tot voor een tiental jaren, dacht ik dat je elkaar inderdaad een goede gezondheid moest wensen met nieuwjaar, omdat je de rest zelf kunt. Of zoals een vriendin mij ooit terecht terugschreef na een brief waarin ik honderden dingen beschreef die ik uitspookte: "Een gezonde mens heeft duizend wensen, een zieke... één." en ik op mijn plaats gezet was. Maar sinds drie maanden experimenteren na toch wat serieuze gezondheidsklachten met duurtrainingen lopen (doel halve marathon à 10 km/h in drie maanden, was wel al loper 20 jaren geleden en heb wel wat doorzettingsvermogen), besef ik meer en meer dat alle kinderen die onder mijn opvoedingssfeer komen, gezonder worden en betere levensverwachtingen hebben, tenzij ze roekelozer worden omdat ze net fysisch sterker worden. Ook de meisjes overigens! Dus nu nuanceer ik zelfs dat een goede gezondheid ook voor 90% een kwestie is van discipline en... bezig blijven. Om terug te komen op de oude fysische natuurwet: Een lichaam in beweging, heeft de neiging om in beweging te blijven. Een lichaam in rust, heeft de neiging om in rust te blijven. Dat laatste is dus eigenlijk... niet gezond als je langer wilt leven. Maar het gaat altijd over 'langer/korter'. Het lost je angst voor doodgaan niet op (maar dat mindert meestal met ouder worden). Let ook op de nieuwe methode om in qua voedsel en beweging (voedselpiramide en voedselzandloper) te spreken in termen van medische win- en verliesdagen. Een glas drank met alcohol heeft zo een score van +1 dag (langer leven, wel gemiddelde)! Het tweede glas drank met alcohol heeft daarentegen een score van -2 dagen. Dus na twee glazen wijn, leef je dus een dag minder lang (+1 en -2 is cumulatief -1), om dan nog sterkere negatieve scores neer te zetten. Als je alle plussen neemt, ziet het er dus beter uit, tenzij je toch toevallig in een foute supermarkt zit in een fout land op dat moment (tenzij je zo sportief bent dat je ook zo wegraakt, wie als kind veel speelpleintjes deed en leerde vallen, overleeft ook beter, maar geen extreme dingen natuurlijk).