De geschiedenis van de Nederlandse klompen

De geschiedenis van de klomp gaat terug naar de middeleeuwen, de houten sandalen werden vervangen voor een makkelijker, handiger en steviger schoen. Door de extra houten laag die onder de sandalen kwamen en de ophoging bij de hiel en wreef was het contact met de modderige straten tot een minimum gebracht. De sandalen werden toen in een klomp gelegd om later samen te gaan met de klomp. De klomp werd in de vijftiende eeuw erg populair, toen ontdekte men dat de klomp ook uit 1 stuk hout gemaakt kon worden, wat de stevigheid een stuk verbeterde. De klomp kwam in alle soorten en maten, meestal met een punt vorm maar later de wat meer bekende ronde vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Klompen bestaan al vanuit de oudheid. In de Middeleeuwen kwamen ze naar Europa. Het waarom lijkt me, hout is overal te vinden en vaak goedkoper dan leer.
Alles over klompen is de onderstaande leuke site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet precies bekend wanneer er voor het eerst klompen werden gedragen; voor Nederland houden we de middeleeuwen als vertrekpunt.
De meeste mensen vooral op het platteland liepen op blote voeten, schoenen waren alleen voor de elite. Die droegen ook wel trippen ter bescherming van hun dunne en kostbare schoenen en wellicht zijn daaruit ook wel klompen uit voort gekomen.
Met andere woorden een houten zool als de gemeenschappelijk voorvader van zowel de een als de ander.
Hoe dan ook bleken klompen, uitgeholde blokken hout een relatief goedkoop en practisch alternatief als voetbescherming in barre weersomstandigheden.

Toegevoegd na 1 uur:
Kijk ook eens op deze site hier staat alles op:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/6565-klompen-het-bekendste-schoeisel-in-nederland.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al in de oudheid droeg men klompen. Ze zijn ergens in de middeleeuwen naar Europa gekomen. De reden is waarschijnlijk omdat ze veel goedkoper waren dan schoenen.
De beter gesitueerden zullen ze wel niet hebben gedragen.