Wat geeft meer zekerheid mbt een allergie: bloedprikken of een huidtest?

Provoceren is natuurlijk het meest zekere, maar wat volgt daarop?
En welke van bovenstaanden geeft meer zekerheid, en is wat preciezer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bij mij geeft de huidtest altijd een overtuigender resultaat dan de bloedtest.
Met tranende ogen en veel ge-nies en zelfs koorts en me ontzettend ellendig voelen reageer op ontzettend veel zaken heel allergisch.
De bloedtest gaf geen uitsluitsel, de huidtest wel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bloedtest heeft vele voordelen boven andere manieren van testen:

je krijgt een betrouwbare uitslag

medicatie heeft geen invloed op de uitslag, dus die kun je blijven innemen

met 10 ml bloed (=1 buisje) kun je ruim 100 allergietests doen; je rug of arm komt dus niet vol met prikjes/krasjes

geen risico op een anafylactische reactie ( en die loop je bij de huidtest wel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste dingen snap ik, maar hoezo is het bij bloedafname betrouwbaarder?