Zijn er dingen die je niet moet doorslikken omdat ze dan ergens achterblijven in je lichaam?

En dan bedoel ik natuurlijk niet allerlei onzin dingen die je kunt doorslikken, maar dingen als nagels, kauwgom, stukje van je pen. Dus die je per-ongeluk, of misschien wel dwangmatig doorslikt. Ik meen ooit gelezen te hebben dat het niet waar is dat dit soort dingen achterblijven in je lichaam, maar dat ouders dat zeggen om bepaald gedrag af te leren.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Volgens mij is het redelijk simpel.

Alles wat 1) niet verteerbaar is en / of 2) de juiste vorm of afmeting heeft kan volgens mij ergens blijven steken met alle mogelijke gevolgen van dien.

Een vingernagel zou bijvoorbeeld niet verteerbaar kunnen zijn (is mij onbekend), maar het kan heel goed zijn dat deze door de vorm en afmetingen uiteindelijk wel weer het lichaam verlaat.

Iets wat wel verteerbaar is maar wat tevens groot is of een onhandige vorm heeft kan volgens mij in je slokdarm blijven steken en wordt daardoor niet verteerd (of niet in voldoende mate) waardoor het een probleem zou kunnen worden als het niet zelfstandig losraakt of door een arts wordt verwijderd.

Iets wat onverteerbaar is, maar bijvoorbeeld glad en rond (knikker of zoiets) komt er naar mijn mening wel weer uit, maar niet gegarandeerd zonder schade en of pijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Een naald lijkt me niet zo bevordelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vishaakje met weerhaak is ook niet echt prettig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn hond heeft een keer een operatie moeten ondergaan omdat die stukjes van een tak had afgeknaagd en doorgeslikt, maar bij een mens is kauwgom erg gevaarlijk idd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb gehoord dat deze zaken in je blindedarm terecht kunnen komen. En daar dan een ontsteken kunnen veroorzaken. Wellicht inderdaad een verhaal van mijn ouders?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
cyancali moet je ook niet doorslikken, zelfde geldt voor natronloog, accuzuur, zo zijn er eigenlijk een heleboel dingen die je niet moet doorslikken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens deze link is kauwgom doorslikken helemaal geen probleem: http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=88907
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En volgens deze ook niet: http://www.stimorol.be/faq.html
Kauwgum wordt van aardappelmeel gemaakt, dus dat verteerd uiteindelijk wel.

Kleine voorwerpen zouden in je blinde darm/appendix terecht kunnen komen.

En scherpe zaken worden snel niet prettig!

Het gevaarlijkste wat ik heb gehoord is gemalen haar. Die zijn dun en daarmee scherp als een naald, en buigen niet meer als een lange haar, waardoor ze je maag kunnen perforeren met alle ellende van dien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
klopt, mijn schoonzus is kapster en die heeft regelmatig kleine afgeknipte haren onder haar huid en soms zelfs in haar tandvlees zitten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmm... lekker frips ;-)
Maar die haren komen hopelijk niet van binnen uit, maar gaan van buiten naar binnen. Maar het principe is inderdaad hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik bedoelde inderdaad te zeggen dat afgeknipte (of gemalen) haren erg scherp zijn en weefsel kunnen doordringen.
Als we het niet over materialen hebben die schade aan je ingewanden toebrengen, denk ik dat je alles wel kan doorslikken. Het lichaam zal niet-bedoelde items afstoten. Dit kan door braken of ontlasting.

Ben geen medicus, maar dit lijkt mij erg plausibel.

Je ouders hebben ook een behoorlijke vinger in de pap. Ik zelf zou nu wel de bezitter moeten zijn van diverse sinasappelbomen in mijn buik....hmmmm... misschien is dat de oorzaak dat ik zo beroerd beweeg...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Glas, dat kan heel gevaarlijk zijn voor je slokdarm. Daar en tegen schuurt het wel de keel.

En scheermesjes zou ik ook niet doen.