kan je oog beschadiging oplopen van vuurwerk?

van knalvuurwerk komt vaak een hoop licht vrij in zeer korte tijd, ik weet dat je van knalvuurwerk oorbeschadiging kan oplopen maar is dit ook voor ogen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat zal waarschijnlijk niet opgaan als je bedoelt dat het door de hoeveelheid licht komt. Dat is niet zo veel dat het daardoor de ogen zal beschadigen.

Maar fysiek kunnen de ogen wel beschadigd worden door vuurwerk, dat kan zelfs heel gemakkelijk en is helaas ook elk jaar weer het geval. Toevallig heeft Hart van Nederland er een uitzending aan gewijd:
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je voor de gein eens een bezoekje brengt aan een eerstehulpafdeling van een ziekenhuis zo rond de jaarwisseling, dan zul je wel een redelijk beeld krijgen van de ellende die vuurwerk aan ogen, oren en andere lichaamsdelen kan aanrichten.

Maar in de meeste gevallen zullen die beschadigingen ontstaan door het in he toog krijgen van het vuurwerk.
Puur van de felle flitsen zul je misschien wel even vlekken zien, maar echt oogbeschadigingen zul je er niet van oplopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het licht kan je geen oogbeschadiging oplopen. Maar zoals je de vraag stelt concludeer ik dat je bedoelt of je überhaupt oogbeschadiging kan oplopen van vuurwerk. Het antwoord daarop is volmondig: ja, want als je bv. een glazen fles opblaast met vuurwerk kan je oogbeschadiging oplopen door de scherven.