Waarom mag een leerling verpleegkundige wel bij een vrouw een blaascathether plaatsen maar niet bij een man?

Vandaag op snuffelstage geweest.
Er moet een blaascathethed bij een man geplaatst worden.
Dus was ook benieud hoe dat bij een vrouw in zijn werk ging.

Dus even gegoogled en daar kwam
Ik deze text tegen

Het inbrengen van de blaaskatheter via de urinebuis mag uitgevoerd worden door een verpleegkundige. In Nederland zijn hier uitzonderingen op. Aangezien blaaskatherisatie bij een man een voorbehouden handeling is, mag in de meeste instellingen een leerling-verpleegkundige geen blaaskatherisatie bij een man uitvoeren wel op een vrouw..

Waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Typisch. Bij een vrouw is het evengoed een voorbehouden handeling. Het is wel veel lastiger bij de man: de plasbuis is langer, gebogen, en je moet langs de prostaat zien te komen. Bij vrouwen is het veel makkelijker, omdat de plasbuis kort en recht is. Bij mannen is er ook eigenlijk altijd verdovende gel nodig, terwijl bij een vrouw alleen het glijmiddel van de kather zelf (bij modernere katheters) vaak voldoende is. Maar het blijft in beide gevallen een voorbehouden handeling.

Ik weet wel dat de protocollen voor het wisselen van een suprapubische katheter nogal verschillen per instelling, zo hoorde ik ooit van een ziekenverzorgende dat zij dit binnen een instelling wél mocht, maar in de thuiszorg niet, terwijl zijn een gewone verblijfskatheter weer wél wisselde in de thuiszorg. Maar dit verschil heb ik nog nooit gehoord. Behalve dan dat het logisch is dat je begint met katheteriseren bij een vrouw als je het nog moet leren, gewoon omdat dat gemakkelijker is. Hoewel een nadeel is dat je bij een vrouw je je ook gemakkelijk kunt vergissen in de opening; dit verschil voel je niet altijd goed bij het inbrengen. Voor de rest hangt het protocol af van de instelling, en wat er wel of niet gedaan mag worden door leerlingen, is in mijn ervaring heel, heel erg verschillend per instelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, maar het antwoord waarom is dus nog steeds hetzelfde: omdat het eenvoudiger is aan te leren en bij de man gecompliceerder is. Omdat het een voorbehouden medische handeling is lijkt het me stug dat een leerling dit alleen mag doen, zonder toezicht. Dat een gediplomeerd ziekenverzorgende dit mag is weer wat anders en hangt af van het type. Protocollen verschillen ook per instelling is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder toezicht is al helemaal een ander verhaal. Maar inderdaad verschillen de protocollen erg, en dus niet alleen voor leerlingen.

Andere antwoorden (2)

Bij de man geeft het meer risico, de urinebuis is langer. De urinebuis bij de vrouw is heel kort.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens bijgaande link is er ook een verschil of het de eerste keer is of niet. Er worden verschillende kennisniveau's onderscheiden. Je mag dit dus niet zomaar doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar ook bij een vrouw is het een voorbehouden handeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie deze link voor een overzicht van de complicaties bij een man en andere achtergrondinformatie: http://www.effectieveouderenzorg.nl/Portals/0/PDF/Toolkit/BlaaskathetersverpleeghuisVerenso.pdf
De voorbehouden handelingen mogen alleen door zelfstandig bevoegde zorgverleners worden uitgevoerd, omdat de patient anders onnodig risico loopt.

Kennelijk is het bij een man veel lastiger dan bij een vrouw om een blaaskatheter in te brengen en loopt een man meer risico op schade dan een vrouw, wanneer er een katheter wordt ingebracht.

Ik kan me zo voorstellen dat dat is omdat het gaatje bij de vrouw maar voor een doel dient (plassen) en het bij de man twee doelen dient (plassen en zaad lozen). Er zit dus ergens een afslag de verkeerde kant op, daarbinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afslag de verkeerde kant, ha ha. Ik heb ook geleerd dat de blaas bij de man in de urineleider uitkomt en de zaadleider ook. Is ook een langere route. Bij de vrouw komt de urinebuis direct in de blaas uit.
fremar
11 jaar geleden
Het moeilijkste bij de man is om voorbij de prostaat te geraken,dit is een kneep die je echt goed moet aanleren.