Kun je in je galblaas altijd gruis opsporen met een ct scan?

Ik heb al geruime tijd klachten in deze richting maar op een echo kunnen ze niets vinden..krijg nu een ct scan.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (2)

Altijd durf ik niet te zeggen. Maar met een CT scan zijn hardere gedeelten goed te onderscheiden indien ze groter zijn dan een of enkele millimeters. Indien ze nog kleiner zijn dan een millimeter wordt het al lastiger, maar de klachten zullen dan ook wel minder zijn.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Computertomografie
http://www.medicinfo.nl/%7B9627C154-DC3B-4EF4-8861-400F1AE61E4B%7D
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Een galontsteking ontstaat inderdaad voornamelijk door galstenen. Maar als je arts geen ontsteking kan vinden is dat wel bijzonder ja. Heb je ook last van?:
In het begin is vooral sprake van een hevige, aanhoudende pijn in de rechterbovenbuik. De pijn neemt vaak toe bij diep ademhalen en kan uitstralen naar het rechter schouderblad. Kenmerkend is ook de scherpe pijn die de patiënt voelt als de arts op de rechterbovenbuik drukt. Naast pijn komen klachten als misselijkheid en braken veel voor. Een deel van de patiënten heeft koorts of verhoging. Ontkleurde ontlasting en een donkere urine zijn signalen dat de galwegen zijn afgesloten.
Het enige wat ik je (uit eigen ervaring) kan vertellen, is dat ze bij mij op een echo zo goed als geen gruis zagen. Op een CT-scan zagen ze dat er wat zogeheten modder in de galblaas zat. In principe zou dit geen reden genoeg zijn om de galblaas te verwijderen. Ik had echter zo'n last van buikpijn (rechtsboven in mijn buik), licht verhoogde leverwaarden (Alat en Asat, volgens mij weinig verhoging in ontstekingswaarden), was continu misselijk en liet heel veel harde boeren, dat er uiteindelijk besloten is om de galblaas te verwijderen.
De dokter die de galblaas achteraf controleerde, heeft uiteindelijk vastgesteld dat mijn galblaas chronisch ontstoken was.

Het is dus zeker mogelijk dat je last hebt van galblaas klachten, zonder dat er gruis of stenen te zien zijn.

P.S. Ik was net 20 dat de klachten bij mij begonnen (ben nu 22). Ik reageer via antwoord, zodat ik als het goed is mail krijg als je reageert.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Weet je nog wat die modder was? Was dat misschien niet gruis
Amadea
7 jaar geleden
P.s. Bordeknor, die mail als vraagsteller zou reageren op jouw antwoord krijg je vooralsnog niet. Dat systeem ligt al drie maanden plat...