Kan ik een verwijsbrief voor borstverkleining aanvragen?

De situatie is als volgt:
Ik heb grote borsten (85 F/G) en heb hier rugpijn van. Twee fysiotrajecten doorlopen, maar hielp niet. Ik sta nu op het punt om weer naar de huisarts te gaan, zij heeft al aangegeven dat het een optie is om borstverkleining te doen. Het punt is als volgt: om in aanmerking te komen moet mijn BMI minstens 30 zijn, dat is het niet en ik ben al bezig met afvallen, ben de laatste 3 weken zo'n 6 kilo kwijt :). Ik moet nog zo'n 5 a 6 kilo kwijt voor ik het juiste BMI heb. Ik verwacht dat ik die kilo's wel binnen 6 weken kwijt kan zijn, dat is ongeveer de wachttijd voor de plastisch chirurg.
Kan de huisarts mij de verwijzing weigeren omdat ik nu niet het juiste BMI heb, of is het BMI pas van belang als ik daadwerkelijk bij de plastisch chirurg een afspraak heb?
Ik wil het hele traject zo snel mogelijk in gang zetten omdat de rugpijn bijna ondraaglijk wordt.
Bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zorgverzekering zal eerst toestemming moeten geven, voordat de operatie plaats kan vinden. Voor die toestemming vind een onderzoek plaats door een keuringsarts, als je daar uitgenodigd wordt moet je aan alle gestelde eisen om hiervoor in aanmerking te komen voldoen. Om die reden zal je de geëiste BMI moeten hebben om toestemming te krijgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kans dat je die 6 kilo in 6 weken gaat halen is niet zo groot en dat weet de huisarts ook. (in het algemeen)
Iets rustiger afvallen zou beter zijn voor je lichaam, maar dat moet je afwegen tegen de pijn. Vraag dit gewoon aan de huisarts, die maakt de beste inschatting wanneer aanvragen zin heeft.
succes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kunt beter niet te snel afvallen ; dan beklijft het niet, en na de operatie moet je zo lang rustig aan doen, dat je je eetgewoontes wel heel erg moet aanpassen om niet weer zwaarder te worden dan je was. Je kunt beter investeren in een goede beha om de -langere - wachttijd te overbruggen.

Antwoorden (1)

Ja, dat kan, Als je BMI te hoog is (hij moet maximaal 30 zijn, niet minstens) is een operatie nu eenmaal een groter risico, en aangezien grote borsten vervelend zijn maar niet levensbedreigend, zal men onder die omstandigheden niet zonder meer overgaan tot een cosmetische operatie. Bovendien kunnen de borsten door de gewichtsafname zodanig in omvang afnemen, dat een operatie wellicht niet eens meer noodzakelijk is ; 85 F is ook weer niet extréém groot ; 85F is maar ongeveer 1000 CC (1 kilo) borst. Op een lichaam van om en nabij de 90-95 kilo (schat ik) is dat niet buitenproportioneel. Ik zit met mijn 95E al op 1200 CC (was 110 E ; 1800 CC) en heb daar volstrekt niet de minste last van (gehad) - MITS ik een heel goede beha draag.

En ja, het is lullig, maar in principe kun je niet doorverwezen worden zolang je nog niet aan de juiste vereisten voldoet. Maar uiteindelijk zal het op die paar weken of maanden ook niet steken. Die wachttijd is het echter wel verstandig om toch nog een paar tientjes te investeren in een heel goede beha uit een speciaalzaak, die je de steun geeft die je borsten, schouders en rug nodig hebben en de rugpijn aanmerkelijk zal kunnen verminderen. Want dat is bij een grotere cup (vanaf ongeveer 800 CC) wel belangrijk ; dan zit een leuk behaatje van de lingeriewinkel of kledingsupermarkt er niet meer in. Misschien past-ie wel een beetje, maar hij steunt niet. Het probleem zit hem in de regel vooral in de schouderbanden ; die moeten breed en gepolsterd zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Misschien is het beter ontwikkelen van de rugspieren (in bijvoorbeeld een sportschool) ook een optie? Ik weet dat niet zeker, maar het zou kunnen, lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarbij is de kans groot dat je uiteindelijk een beter resultaat haalt als je niet al teveel meer afvalt ná de operatie. Met een bmi van rond de 30 kan het goed zijn dat je voor je gezondheid nog een paar extra kilo's zou kunnen missen (hoewel alleen je bmi natuurlijk een beperkte maatstaf is), heb je mogelijk een streefgewicht dat lager ligt. Als jij één van die vrouwen bent waarbij aankomen of afvallen direct zichtbaar is in je boezem, zal het bovendien - zoals Marleen al zegt - kunnen dat je daar alleen al een eind mee komt. Wat trouwens ook één van de redenen zal zijn dat er criteria worden gehanteerd met betrekking tot je bmi (is dat trouwens om in aanmerking te komen voor de operatie, of voor vergoeding? Dat maakt nogal uit natuurlijk.) Ik denk trouwens dat je prima eerder een verwijzing kunt krijgen, waarom niet? Alleen zul je eenmaal bij de chirurg aangekomen dan te horen krijgen dat je eerst wat meer moet afvallen. 6 kilo in 6 weken is misschien wel haalbaar met een crashdieet, maar gezond is dat natuurlijk niet. Gebruik je wel eens pijnstillers? Heb je ooit een TENS-apparaatje geprobeerd, of een warmte-pleister? Hoewel ik geen voorstander ben van het gebruik van pijnmedicatie bij klachten die op een andere manier oorzakelijk aangepakt kunnen worden, kan dat je wél helpen om een wachttijd te overbruggen of om bijvoorbeeld voldoende pijndemping te geven zodat je beter aan je houding en spiercorset kunt werken. Dat zou ik nog verkiezen bóven een in haast geplande operatie, omdat mijn persoonlijke ervaring met een aandoening die onder meer chronische pijn en steeds weer nieuwe beperkingen veroorzaakt, is dat je soms juist in zo'n wachtperiode of periode waarin je maar 'gewoon doormoddert' omdat er op dat moment medisch gezien geen betere opties zijn, nieuwe manieren vindt om toch weer verder te gaan. Op het hoogtepunt van je pijnklachten beslissen dat je NU die operatie wilt is weliswaar heel begrijpelijk, maar de betere beslissingen neem ik persoonlijk meestal pas als mijn pijnstilling weer is opgehoogd zodat ik helderder kan denken, de nachten weer wat kan slapen en zo met wat meer rust en afstand de opties kan bekijken. Soms is de uiteindelijke beslissing dan hetzelfde, maar in elk geval heb ik die dan genomen in de wetenschap dat ik écht geen andere mogelijkheden meer had en dat dit dús de beste keus was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de reacties!
Deze borstverkleining is niet iets wat ik vorige week heb bedacht en nu zo snel mogelijk wil laten uitvoeren ;) Mijn huisarts heeft op mijn 14e al aangegeven dat ik zeer waarschijnlijk ooit aan een borstverkleining moet gaan denken. Destijds wou ik dat heel graag maar 14 is uiteraard geen geschikte leeftijd ervoor... Toen heb ik al en fysio traject doorlopen die enigszins heeft geholpen maar sinds mijn 14e zijn er natuurlijk wel weer heel wat cupjes bij gekomen. Al die tijd heb ik last gehad van mijn rug, maar vond het telkens wel draaglijk en het idee van een operatie vond ik eng. Sinds die tijd heb ik ook altijd goede bh's gekocht bij een speciaalzaak.
Ik ben van plan om vanaf vanmiddag met aleve select te gaan beginnen, schijnt dat dat ook goed helpt. Verder probeer ik mijn pijn zoveel mogelijk te verminderen door een stukje te lopen/ van houding te veranderen. Als ik elke keer een pijnstiller zou nemen zou ik naar mijn idee elke dag té veel slikken, en dat wil ik liever niet.
6 weken geleden is een fysiotraject gestart voor mijn rugpijn. Hierin werken we inderdaad aan het verstevigen van mijn rugspieren, elke dag doe ik zo'n 8 verschillende oefeningen die hier voor zorgen. Dit helpt in zoverre dat het langer duurt voor ik rugpijn krijg, maar de hevigheid van de pijn neemt niet af. Mijn fysio heeft al aangegeven dat het maximaal haalbare nu wel ongeveer bereikt is, dus ook dit traject gaat stoppen. Ik ga uiteraard wel zelfstandig door met de spierversterkende oefeningen. Nu zowel mijn huisarts als fysiotherapeut hebben aangegeven dat de beste lange termijn oplossing is om een borstverkleining te doen wil ik het hele traject ook zo snel mogelijk starten. Bijkomende reden hiervoor is dat het in de planning zit om volgend jaar een jaar in het buitenland door te brengen, en ik het graag ruim voor die tijd afgerond wil hebben.
Afvallen doe ik nu niet door een crashdieet, maar puur door te sporten en minder te snoepen ben ik de laatste drie weken al 5 kilo afgevallen. Vandaar mijn, blijkt nu, naïve conclusie dat de volgende 6 kilo ook zo makkelijk zullen gaan.
Ik heb nog niet eerder een TENS-apparaat of warmte pleister geprobeerd, maar dat ga ik zeker eens doen!
Bedankt voor de tips en het meedenken!
Ik zal nu inderdaad maar wachten tot ik ben afgevallen voor ik de verwijsbrief aanvraag, maar ga er wel alles aan doen om op een vernatwoordelijke en duurzame manier zo snel mogelijk op dat BMI te zitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vraag me eerlijk gezegd af of het wegnemen van en paar ons borst - ik neem aan dat je geen volledige amputatie overweegt - wel echt zo veel gaat helpen voor je rug, en of je klachten toch niet meet met je rug dan met je borsten te maken hebben ? Een oude vriendin van mij heeft ooit een borstverkleining moeten doen vanwege haar rug, nek en schouders, maar die had ook ruim vier KILO aan elke kant hangen, en daar ruim van laten weghalen. Met de 2x1-1,5 kilo die over is, heeft ze geen last meer.