wat kan ik doen tegen puisten onder mijn oksel?

Ik heb begin dit jaar last gehad van puisten onder mijn linker oksel, ik scheerden mijn oksels wel maar niet altijd met een nieuw mesje. Ik heb mijn linker oksel een paar weken niet geschoren en de puisten trokken weg en daarna ben ik weer gaan scheren maar altijd met met een nieuw mesje en volgens het boekje. De puisten bleven een paar maanden redelijk weg, heel af en toe nog eens eentje maar over het algemeen niet.
maar sinds deze week heb ik er opeens weer 3 en eentje doet goed zeer.
Doe ik misschien toch nog iets verkeerd of kan ik beter even langs de huisarts gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (2)

Dit zijn je klieren die zijn gaan ontsteken,ze zullen vanzelf open gaan en er zal troep uit komen.

Het zou goed aan je deo kunnen liggen,probeer eens een deo zonder parfum en/of zonder alcohol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn lokale ontstekingen die door een bacteriële infectie zijn ontstaan. Die infectie kan ontstaan doordat je de huid gemakkelijk beschadigd bij het scheren. Daar kunnen bacterieen gemakkelijk binnenkomen. Een oksel barst van de bacterieen en dat is normaal. Naar je huisarts gaan hoeft niet, tenzij het natuurlijk heel erg wordt.
De ene mens kan bij wijze van spreken met een roestig scheermes scheren zonder iets van te krijgen, de ander heeft bij het minste of geringste al problemen. Kennelijk gaat het bij jou gemakkelijk fout. Nu de oorzaak. Je beschadigd je huid kennelijk een beetje en je bent er gevoelig voor.
Het volgende zal je waarschijnlijk helpen het niet meer, of minder vaak te krijgen.
1 kies een neutrale deodorant. Geparfumeerde deodorants van veel merken geven al gemakkelijk een irritatie of maken de huid erg gevoelig zodat het met het scheren ook gemakkelijk fout kan gaan. Kies dus een deodorant voor een gevoelige huid. Een bekend merk, ik mag dat denk ik niet noemen hier, met die blauwe letters, wordt vaak goed verdragen.
2 gebruik een neutrale scheerschuim, voor de gevoelige huid. Dus niet zonder schuim of met gewone zeep onder de douche gaan scheren. Onder de douche mag wel maar dan met scheerschuim. Dat maakt dat je minder hoeft te raspen. Het glijdt beter.
3 probeer niet door hard te duwen en flink te schrapen het helemaal glad te krijgen. Oefen niet te veel druk uit. Misschien is het resultaat wat minder glad dan door eindeloos te raspen en te schrapen, maar het houdt je huid heel, en daar gaat het om.
4 goed afspoelen en drogen. Scheer je s avonds en smeer er voor de nacht een neutrale crème op. Bijvoorbeeld zinkzalf, een dun laagje is genoeg. Wordt ook voor schrale babybillen gebruikt.
5 gebruik de andere ochtend pas je neutrale deodorant.
6 houd je mesje schoon, maar dat deed je al.
Als je deze tips opvolgt is de kans vrij klein dat je andermaal ontstekingkjes krijgt.