Hoe is de ontwikkeling van taal bij kinderen die worden mishandeld?

Is de taalontwikkeling van een kind die mishandeld word slechter of misschien wel beter dan een kind die in een stabiele omgeving word groot gebracht.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk dat taalontwikkeling los staat van mishandeling.
Ze leren hooguit (scheld)woorden die kinderen niet horen te kennen...

Antwoorden (1)

Dat is niet zo te zeggen.
Verwaarlozing is een vorm van mishandelen. Als een kind echt verwaarloosd wordt, zal het waarschijnlijk minder praten met de ouders, minder toegang hebben tot boeken bijvoorbeeld, en daardoor kan de taalontwikkeling achterblijven.
Een kind dat mishandeld wordt, KAN daardoor angstig en teruggetrokken worden en daardoor minder gelegenheid hebben om te communiceren met anderen en daardoor zal de taalontwikkeling minder kunnen zijn.
Het kan ook zijn dat een kind dat mishandeld wordt juist goed uit zijn woorden kan komen, zich overal uitkletst tegen anderen, waar de blauwe plekken vandaan komen bijvoorbeeld.
Dan heb je ook nog dusdanig ernstige mishandeling dat het hersenschade tot gevolg heeft, wat dan uiteraard weer een negatieve invloed op de taalontwikkeling KAN hebben.
Maar bij heel veel kinderen die mishandeld worden, verwaarloosd, seksueel mishandeld, of hoe dan ook, zal aan de taalontwikkeling niets te merken zijn.
En heel bij heel veel kinderen met problemen in de taalontwikkeling is gelukkig geen sprake van mishandeling van enige vorm.