hoe groot is de kans op botontkalking na een baarmoederverwijdering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Rieneke1
10 jaar geleden
Zolang je eierstokken blijven zitten is er volgens mij geen verhoogd risico.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dank je wel voor je reactie mijn eierstokken heb ik inderdaad nog maar ik mag verder geen hormonen gebruiken omdat ik in het verleden trombose heb gehad.
Rieneke1
10 jaar geleden
Ik mag ook geen hormonen gebruiken, en ik heb botontkalking.
Is verder geen ramp, in beweging blijven en calcium slikken.
Hormonen gebruiken is volgens mij sowieso niet zo'n goed idee, ivm kanker.
Ga anders gewoon met je vragen naar de huisarts, die zit ervoor.
Maar nogmaals, zolang je je eierstokken nog hebt, heeft baarmoederverwijdering volgens mij geen invloed op je hormonenpeil.

Antwoorden (1)

Geen groter risico dan normaal. De baarmoeder heeft met botontkalking niets te maken. Zijn de eierstokken verwijderd, dan is er een wijziging in de oestrogeenproductie die dan wel eerder kans op botontkalking kan geven. Dan is de remedie in eerste instantie kalkpreparaat laten voorschrijven (en niet zelf gaan klussen) want kalk heeft afgestemde doseringen . Eventueel kan de dokter ook medicamenten. voorschrijven, dat bepaalt hij wel . Voldoende in de zon en vitamine D slikken. En voldoende belasten, dus goed bewegen, essentieel. Mijn baarmoeder is er al 20 jaar uit, niets aan de hand met de botten.