Bij inspanning is energie nodig voor de spieren. Dit kan MET of ZONDER zuurstof worden aangemaakt. Bij geringe inspanning kunnen de spieren van voldoende zuurstof worden voorzien om via de 'aerobe' (met zuurstof) weg energie te produceren. Neemt de zuurstofvraag (bij meer inspanning) toe of het zuurstofaanbod (zoals u zegt, als je het benauwd hebt bijvoorbeeld) af, dan moet er over worden gegaan op de 'anaerobe' (zonder zuurstof).

Deze 'anaerobe' (zonder zuurstof) weg heeft onder andere als nadeel dat het melkzuur in de spier produceert. Dit melkzuur zorgt voor wat we noemen 'verzuring' in de spier, en dit zul je ook voelen.

Dus ja, als je het benauwd hebt zal er bij inspanning eerder verzuring optreden, omdat er sneller overgegaan moet worden op anaerobe energie aanmaak.

In de bron staat een artikel met iets meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De spierkracht van zowel de benen als de armen is van groot belang voor het uitoefenen van allerlei dagelijkse werkzaamheden (ADL- activiteiten). Deze activiteiten vereisen bij mensen met ernstig astma en COPD veel longcapaciteit. Als je niet fit bent verzuren de spieren eerder waardoor je kortademig kunt worden. De longen proberen de verzuring te compenseren door sneller te gaan ademen waardoor je eerder benauwd wordt.