Wat is een trauma?

Een vriend is gevallen en heeft daarbij zijn enkel bezeerd, na een week, zei de arts die de enkel bekeek; "Dit is een trauma", maar wat bedoelde hij daar nu mee, ik weet dat een enkel kan breken, zwikken, kneuzen, en er kan van alles scheuren, maar trauma?

Antwoorden (1)

Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Verwonding vind je daarover onder meer:

"Een verwonding (ook: trauma [meervoud: traumata] of letsel) is in de chirurgie een onderbreking van de continuïteit van een weefsel, bijvoorbeeld de huid of een bot, meestal door inwerking van uitwendige invloeden (bijvoorbeeld een val of vuur).

Een wond of vulnus is meer specifiek een onderbreking van de continuïteit van de huid. Aangezien de huid een eerste barrière is van het immuunsysteem, kan doorbreking hiervan leiden tot wondinfectie.

De mate en de ernst van een verwonding wordt onder andere bepaald door de kracht waarmee het lichaam in aanraking komt met een voorwerp van buiten af, de vorm van het externe voorwerp en de gesteldheid van de getroffene (een bejaarde heeft brozere botten en kan bijgevolg bij een gewone val makkelijker een heup breken)."

Niet te verwarren met psychotrauma (ook: psychisch trauma), het psychische letsel dat wordt opgelopen na een afschuwelijke gebeurtenis! Zie daarover https://nl.wikipedia.org/wiki/Psychotrauma.