3 weken geleden ben ik naar de Huisarts geweest vanwege een aanhoudende buikgriep, nu is het nog steeds niet over, kan ik om antibioticum vragen?

Ten tijde van het gesprek had ik al 3 weken last, dus nu al 6 weken. De HA had het erover dat ik wss een staartje buikgriep heb meegekregen en dat ik veel moest drinken. Verder heb ik geen klachten en echt heel erg is het nooit geweest maar ik begin het nu zat te worden. Is het verstandig om alsnog antibioticum aan te vragen? Zowieso vind ik het raar dat hij me met een aanhoudende buikgriep laat lopen maar gesprek liep een beetje raar om daar verder op in te gaan.

8.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet erg oppassen met antibiotica. Als het niet echt nodig is kun je ze beter niet gebruiken. Ze kunnen hele nare bijwerkingen hebben en als je ze te vaak krijgt voorgeschreven dan kun je immuun raken. Je kunt antibiotica dus beter alleen gebruiken als het echt niet anders kan. En in jouw geval denk ik dat er andere oplossingen zijn. Ga dus even terug naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je arts kan beslissen OF een antibioticum zinvol is. Eerst eens terug naar de huisarts omdat je nu nog steeds last hebt.
En goed beseffen: als je een antibioticakuur krijgt, bestaat de kans dat je daardoor ook weer last van darmklachten krijgt.

Antwoorden (6)

In principe gaat een buikgriep na maximum een week vanzelfs over, als het langer duurt moet u terug naar de dokter die dan wel verder zal zoeken en evt een antibioticum
zal geven. Niet meer dralen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sowieso terug naar de huisarts, de oorzaak zal eerst gevonden moeten worden, voordat er medicijnen voorgeschreven kunnen worden, antibiotica is geen wondermiddel dat overal tegen werkt, dus laat je arts bepalen wat er gebeurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buikgriep is een virus, daar helpt antibiotica niet tegen. Antibiotica behandelt bacteriële infecties, tegen een virus zijn geen goede medicijnen.

Maar als je al zes weken klachten hebt van een buikgriep, zou ik wel even contact opnemen met de huisarts ja. In de eerste plaats om uit te zoeken óf het inderdaad een virale buikgriep is, en in de tweede plaats is er wel medicatie die her herstel kan ondersteunen: er is medicatie tegen misselijkheid en braken, en in sommige gevallen kan een diarreeremmer gegeven worden (hoewel dat lang niet altijd verstandig is, omdat je dan in feite je lichaam belemmert om zichzelf te herstellen). Je huisarts kan goed beoordelen of dat al dan niet geïndiceerd is, en als je bijvoorbeeld aanhoudende maag/darmklachten hebt, is het misschien ook goed als er gekeken wordt of er geen andere oorzaak is voor je klachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buikgriep is iets wat veroorzaakt KAN worden door een virus maar ook door een bacterie: http://www.ingelicht.be/oorzaken-buikgriep
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, het is "doorgaans" een virus. Maar als het gaat om een gastro-enteritits die niet door een virus veroorzaakt wordt, noemen we het in de volksmond al gauw geen buikgriep meer, maar noemen we de bacteriële infectie bij naam. Ik zou tenminste niet snel vertellen dat ik in het ziekenhuis had gelegen met "buikgriep" als ik een salmonella-infectie had opgelopen. Daarbij is vrij globaal het onderscheid wel te maken op basis van o.a. de aan- of afwezigheid van koorts en de hoogte daarvan, dus ik ga er eigenlijk ook vanuit dat als een huisarts het heeft over buikgriep, en verder niets gezegd heeft en ook geen verder onderzoek heeft uitgevoerd, dat ook die er dan vanuit gaat dat het om een virale infectie gaat.
Rieneke1
11 jaar geleden
dikke plus maar weer lies, je bent een aanwinst voor gv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover mijn ervaringen strekken speelt een virale gastro-enteritis zich doorgaans tussen 24-48 uur af, kort en heftig. Ik zou in dit geval een TFT of een PCR doen. Goed geadviseerd, dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kees: ik ga er vanuit dat de huisarts dat ook zal doen, als diarree tenminste de voornaamste klacht is. Meestal is het verloop inderdaad een paar dagen. Ben er zelf wel eens wat langer mee zoet geweest, maar dat resulteerde dan ook al snel in een opname: je droogt enorm uit natuurlijk. Nu meen ik uit de vraagstelling van VS te begrijpen dat het niet heel heftig is, maar juist dan is het raar dat het herstel niet sneller gaat. @Rieneke: je maakt me aan 't blozen..
Probeer het eens met het homeopatische middel Okugest, bij de drogist te krijgen. Bij mij helpt het altijd fantastisch.
Antibiotica tasten de darmflora aan en dan gaat het nog slechter met de buikgriep. En wat probiotica in de vorm van een yoghurtdrankje zoals Yakult of iets dergelijks wil ook wel eens een duwtje de goede kant op geven. En verder persoonlijke hygiëne in ere houden, handen wassen enzovoort.
Als er bloed in de ontlasting zou zitten, gelijk naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik 6 weken lang diarree zou hebben, zou ik denken dat ik een bacterie of een amoebe had in plaats van een virus, of dat mijn darmen geïrriteerd zouden zijn. Ik zou mijn huisarts vragen om me door te verwijzen, want 6 weken is te lang.

Toegevoegd na 57 seconden:
En je kan om antibioticum vragen, maar dat is niet slim, want je weet niet wat je hebt. Heel veel antibiotica geeft juist extra darmklachten. Dus eerst goed uit laten zoeken wat er aan de hand is, en dan pas medicijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus, want een juist antwoord.
Ik zou zeker terug gaan naar de huisarts, en deze laten bepalen wat de beste behandeling is. Antibiotica werken lang niet voor alles (kan bijvoorbeeld ook heel goed een parasiet zijn), maar wel heel goed voor bacteriën. Je kan een kweekje van je ontlasting laten maken, dan weet je zeker of daar sprake van is, kan hè je dokter naar vragen (misschien zegt hij wel dat ik ongelijk heb, dan heeft hij gelijk) (en een dokter kan natuurlijk prima een vrouw zijn, maar elke keer hij/zij vind ik stom schrijven)