kun je een val van 3 meter overleven?

Ik hoorde laatst iets over een jongen die 3(of 4) meter naar beneden was gevallen, en op harde tegels terechtkwam. Hij had het overleefd, en ik vraag me nu dus af of een mens dat makkelijk overleeft, of dat het een roddel was.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
28.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3 of 4 meter zou eerder knap zijn als je dan doodvalt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat kan heb zelf ook die ervaring gemaakt,van 3 meter op de beton gevallen op mijn rug, rug gebroken nu weer heel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik sprong vroeger vaak van het dak van de schuur bij mijn ouders thuis; dit was ook zo'n 3,5 meter. Nooit wat gebroken, wel soms pijn in de onderkant van mijn voeten :)

Het beste antwoord

Dat kan gemakkelijk.
3 meter is ongeveer vanaf het dak van een schuur/garage. Daar sprong ik als kind vroeger gemakkelijk vanaf.
De brandweer houdt ook de eerste verdieping als 'veilige hoogte' aan om uit het raam te springen bij brand; dat gaat meestal wel goed; erger dan een gebroken enkel wordt het eigenlijk nooit. Hoger moet je bij brand niet meer gaan springen; een sprong van de 2e verdieping kan met een beetje pech dodelijk aflopen.
Vallen is natuurlijk anders dan springen, waarbij je op je voeten terecht komt. Zie je iemand liggen die hoger is gevallen dan een meter of 3 dan moet je als EHBO'er ook altijd uitgaan van mogelijk wervelletsel (al kan het achteraf meevallen) .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, het ligt er met die afstand vooral aan op welke lichaams deel je valt. Val je op je benen zal je die wellicht breken, val je "head first" dan is kans op overleven 0 %
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Frimu2 al schreef: het hangt er helemaal vanaf hoe je terecht komt en wat de ondergrond is. Mijn schoon zoon viel van ongeveer de genoemde drie meter, kwam keurig op z'n voeten terecht, maar op een massieve rotsondergrond.
Beide voeten zeer ernstig (blijvend) beschadigd. Moet op speciale schoenen lopen, dat-ie überhaupt weer kán lopen is volgens de artsen een wonder.
Ja hoor. Het ligt er aan hoe je valt.
Ik ben van acht meter gevallen en heb het overleefd