kun je een val van 3 meter overleven?

Ik hoorde laatst iets over een jongen die 3(of 4) meter naar beneden was gevallen, en op harde tegels terechtkwam. Hij had het overleefd, en ik vraag me nu dus af of een mens dat makkelijk overleeft, of dat het een roddel was.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat kan gemakkelijk. 3 meter is ongeveer vanaf het dak van een schuur/garage. Daar sprong ik als kind vroeger gemakkelijk vanaf. De brandweer houdt ook de eerste verdieping als 'veilige hoogte' aan om uit het raam te springen bij brand; dat gaat meestal wel goed; erger dan een gebroken enkel wordt het eigenlijk nooit. Hoger moet je bij brand niet meer gaan springen; een sprong van de 2e verdieping kan met een beetje pech dodelijk aflopen. Vallen is natuurlijk anders dan springen, waarbij je op je voeten terecht komt. Zie je iemand liggen die hoger is gevallen dan een meter of 3 dan moet je als EHBO'er ook altijd uitgaan van mogelijk wervelletsel (al kan het achteraf meevallen) .

Ja, het ligt er met die afstand vooral aan op welke lichaams deel je valt. Val je op je benen zal je die wellicht breken, val je "head first" dan is kans op overleven 0 %

Vanaf 3m kom je met 27km/u op de grond. Vanaf 4m kom je met 32,4km/u op de grond. In beide gevallen is het volgens mij nog te overleven als je op je hoofd valt.

ja dat kan heb zelf ook die ervaring gemaakt,van 3 meter op de beton gevallen op mijn rug, rug gebroken nu weer heel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100