waarom kan ik wel tegen tomatenkethup maar niet tegen tomaten

ik ben allergies voor tomaten dan krijg ik uitslag maar met kethup niet hoe kan dat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Utrecht
13 jaar geleden
Kan je ook niet tegen gekookte tomaten (zoals op een pizza of ovenschotel)?
het kan zijn dat je niet tegen rauwe tomaten kunt maar wel tegen bewerkte/gekookte.

Het beste antwoord

Tomatenallergie is vrij veel voorkomend. Een allergie is meestal gericht tegen een eiwit, en aangezien ieder natuurproduct eiwitten bevat, bestaat er dus theoretisch een mogelijkheid voor een allergie tegen ieder natuurlijk product.

Bij tomatenketchup, pastasaus en tomatenpuree in blik, zijn de tomaten verhit (gepasteuriseerd of gesteriliseerd). Bij hoge temperatuur gaan de meeste eiwitten kapot en daarmee verliezen ze de allergeniciteit (de mogelijkheid een allergie op te wekken).
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

waarschijnlijk ben je dan allergies voor een gedeelte van de tomaat die niet gebruikt wordt in de tomatenketchup
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rauwe tomaten veroorzaken vaak een jeukende huid als je er mee in contact komt als je daar gevoelig voor bent, en alle tomaatproducten die ooit verhit zijn geweest bevatten antioxidanten dus dat werkt nog tegen kanker ook! lekker veel tomayenketchup op je hamburger doen, dus!

Toegevoegd na 46 seconden:
Tomatenketchup dus....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook allergisch voor een gedeelte van de rauwe tomaat. Bij mij zijn dat de pitjes. Ik krijg altijd weer die uitslag/jeuk als ik maar 1 pitje laat zitten. Dus je kunt proberen of het hier aan ligt als je die allemaal verwijderd hebt.