ik heb voor het eerst bruine ontlasting via de vagina. wat is dat?

Het doet geen pijn het ruikt wel heel vies. Ik ben 2 weken ongesteld geweest. Ik heb 3 weken geledwn voor het laatst seks gehad. En 1 week geleden heb ik een operatie aan mijn amandelen.gehad waardoor mijn pil niet meer vertrouwbaar is

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

Bruine afscheiding wordt veroorzaakt doordat er een beetje bloed met je afscheiding meekomt. Dit is niet ongewoon. Afscheiding kleurt ook donkerder als het een tijdje in contact is geweest met de buitenlucht. Bijvoorbeeld als je je slipje of inlegkruisje niet tijdig hebt verschoont. De eerste keer ongesteld worden begint meestal met lichte spotting (doorbraakbloeding). Tijdens zo’n spotting zit er vaak ook een beetje bruine afscheiding in je onderbroek.

Bruine afscheiding

Je menstruatiebloed verandert van kleur tijdens je ongesteldheid. Op de dagen dat je het meest bloed verliest (de eerste 2 tot 3 dagen) verlies je ook het meeste bloed en zal vaak roder van kleur zijn. Aan het einde van je ongesteldheid is het bloed meer gemengd met slijmvlies en je normale afscheiding. Dan kleurt je menstruatie vaak donkerder en zie je bruine afscheiding in je slipje. Sommige vrouwen hebben ook bruine afscheiding voor de menstruatie of aan het begin van hun ongesteldheid. Bloed kan al bruin kleuren in je vagina op weg naar buiten of pas in je maandverband. Menstruatiebloed is dus niet altijd rood van kleur. Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je wat bruine afscheiding ontdekt.

Bruine vaginale afscheiding

Bruine vaginale afscheiding is in veel gevallen dus heel normaal. In sommige gevallen kan er een andere oorzaak aan ten grondslag liggen, zoals het gebruik van de pil, een vaginale infectie of een SOA. Als je afscheiding vervelend geurt of het gaat gepaard met jeuk of roodheid dan moet je even contact opnemen met je huisarts. De meeste oorzaken zijn ongevaarlijk of gemakkelijk te behandelen, maar het is goed om een dokter ernaar te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het echt ontlasting is, zit er waarschijnlijk een fistel. Dat is een verbinding tussen in dit geval dan je vagina en darm die er uiteraard niet hoort te zitten. Vaak veroorzaakt door ontstekingen, dat heeft dus niets met de pil te maken. Maar IS het ontlasting, of is het bruinige afscheiding? Je moet het verschil kunnen ruiken: als het echt naar ontlasting ruikt, controleer dan of het inderdaad uit je vagina komt. Is dat het geval, maak dan een afspraak met je huisarts. Twijfel je waar het precies vandaan komt? Ga voorzichtig met één vinger je vagina in en ruik daarna aan je vinger. Is misschien geen fris werkje, maar zo weet je heel snel of het inderdaad ontlasting is. Vind je dat een heel smerig idee, dan kun je natuurlijk een latexhandschoen of iets dergelijks dragen.

Maar controleer dus of het niet gewoon oud bloed of bruinige afscheiding is. Dat zou inderdaad kunnen komen door je operatie, je lichaam kan dan wat van slag zijn en je kunt eerder doorbraakbloedingen krijgen of andere hormonale verstoringen. Zelfs als je de pil gebruikt. Bruine afscheiding en/of oud bloed kan ook smerig ruiken, maar ruikt duidelijk NIET naar ontlasting. Dat verschil ruik je echt.

Heb je duidelijk ontlasting in je onderbroek zitten? Kijk dan eerst waar het vandaan komt. Het kan ook zijn dat je darmen wat van slag zijn, ook dat kan te maken hebben met de operatie die waarschijnlijk onder algehele anesthesie heeft plaatsgevonden. Je zou diarree kunnen hebben of een keer een natte wind hebben gelaten zonder dat je er erg in had. Ook dat is niet fijn, maar heel wat minder ernstig dan ontlasting uit je vagina. Niet direct in paniek raken dus, maar eerst even uitzoeken wat er nu precies aan de hand is. En komt er inderdaad ontlasting uit je vagina, dan moet je dat op korte termijn laten onderzoeken door een arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig, dan is er niet zoveel aan de hand. Sommige vrouwen hebben voorafgaand aan hun menstruatie regelmatig wat van die viezige bruine afscheiding, en je kunt het dus ook hebben bij wijze van doorbraakbloeding als je de pil slikt. Ik slik zelf de pil altijd door tot ik echt een flinke doorbraakbloeding krijg en kan normaal de pil heel lang doorslikken (soms tot een jaar, ben daarmee een geluksvogel volgens m'n huisarts ;-)) maar net na operaties of bij hevige infecties is het eigenlijk altijd raak: afscheiding, bloedverlies, etc. Je lichaam is waarschijnlijk gewoon een beetje van slag van de operatie. Er wordt wel eens gezegd dat de pil de rest van de cyclus/strip geen volledige bescherming meer biedt na een operatie onder algehele narcose. Ik denk eigenlijk dat dit meer te maken heeft met het feit dat er soms wordt overgegeven na narcose en dat er vaak antibiotica wordt gegeven rondom operaties (ook als je nu niks slikt, is het mogelijk dat tijdens de OK je wel wat in het infuus hebt gehad. Dit weet je dus niet altijd zelf). Wil je zo veel mogelijk zekerheid inbouwen, dan moet je er vanuit gaan dat je pas bij de volgende strip weer veilig bent. Als je dus tot aan je volgende strip (wanneer je de pil netjes slikt in cycli van 21 dagen met 7 of minder stopdagen) condooms gebruikt als je wilt vrijen, zit je veilig. Als je een antibioticum slikt, lees dan de bijsluiter om te zien of die effect hebt op de pil en tot hoe lang na het afronden van de kuur de werking van de pil eventueel verminderd is en gebruik tot die tijd condooms of stel de seks gewoon uit (zolang je veel pijn hebt en je je beroerd voelt, heb je er waarschijnlijk toch geen zin in). Op zich heeft een doorbraakbloeding trouwens niets met de werkzaamheid van de pil te maken, als je de pil juist slikt dan blijft hij werken ook wanneer je een doorbraakbloeding hebt. In dit geval, rondom een operatie, moet je natuurlijk wel extra voorzichtig zijn. Als je niet binnenkort mama wilt worden tenminste. Maak je niet teveel zorgen: met een paar dagen tot een week zou de afscheiding moeten stoppen. Misschien gaat het over in een doorbraakbloeding, ook dat duurt vaak niet langer dan een week. Blijft het veel langer aanhouden dan dat, bijvoorbeeld meer dan twee weken, of krijg je echt hevig bloedverlies of krijg je andere klachten zoals jeuk of pijn bij je vagina, of maak je je erge zorgen, neem dan even contact op met je huisarts.