ik heb voor het eerst bruine ontlasting via de vagina. wat is dat?

Het doet geen pijn het ruikt wel heel vies. Ik ben 2 weken ongesteld geweest. Ik heb 3 weken geledwn voor het laatst seks gehad. En 1 week geleden heb ik een operatie aan mijn amandelen.gehad waardoor mijn pil niet meer vertrouwbaar is

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bruine afscheiding wordt veroorzaakt doordat er een beetje bloed met je afscheiding meekomt. Dit is niet ongewoon. Afscheiding kleurt ook donkerder als het een tijdje in contact is geweest met de buitenlucht. Bijvoorbeeld als je je slipje of inlegkruisje niet tijdig hebt verschoont. De eerste keer ongesteld worden begint meestal met lichte spotting (doorbraakbloeding). Tijdens zo’n spotting zit er vaak ook een beetje bruine afscheiding in je onderbroek. Bruine afscheiding Je menstruatiebloed verandert van kleur tijdens je ongesteldheid. Op de dagen dat je het meest bloed verliest (de eerste 2 tot 3 dagen) verlies je ook het meeste bloed en zal vaak roder van kleur zijn. Aan het einde van je ongesteldheid is het bloed meer gemengd met slijmvlies en je normale afscheiding. Dan kleurt je menstruatie vaak donkerder en zie je bruine afscheiding in je slipje. Sommige vrouwen hebben ook bruine afscheiding voor de menstruatie of aan het begin van hun ongesteldheid. Bloed kan al bruin kleuren in je vagina op weg naar buiten of pas in je maandverband. Menstruatiebloed is dus niet altijd rood van kleur. Je hoeft je dus geen zorgen te maken als je wat bruine afscheiding ontdekt. Bruine vaginale afscheiding Bruine vaginale afscheiding is in veel gevallen dus heel normaal. In sommige gevallen kan er een andere oorzaak aan ten grondslag liggen, zoals het gebruik van de pil, een vaginale infectie of een SOA. Als je afscheiding vervelend geurt of het gaat gepaard met jeuk of roodheid dan moet je even contact opnemen met je huisarts. De meeste oorzaken zijn ongevaarlijk of gemakkelijk te behandelen, maar het is goed om een dokter ernaar te laten kijken.

Bronnen:
http://www.libresse.nl/mijn-menstruatie/mi...

Als het echt ontlasting is, zit er waarschijnlijk een fistel. Dat is een verbinding tussen in dit geval dan je vagina en darm die er uiteraard niet hoort te zitten. Vaak veroorzaakt door ontstekingen, dat heeft dus niets met de pil te maken. Maar IS het ontlasting, of is het bruinige afscheiding? Je moet het verschil kunnen ruiken: als het echt naar ontlasting ruikt, controleer dan of het inderdaad uit je vagina komt. Is dat het geval, maak dan een afspraak met je huisarts. Twijfel je waar het precies vandaan komt? Ga voorzichtig met één vinger je vagina in en ruik daarna aan je vinger. Is misschien geen fris werkje, maar zo weet je heel snel of het inderdaad ontlasting is. Vind je dat een heel smerig idee, dan kun je natuurlijk een latexhandschoen of iets dergelijks dragen. Maar controleer dus of het niet gewoon oud bloed of bruinige afscheiding is. Dat zou inderdaad kunnen komen door je operatie, je lichaam kan dan wat van slag zijn en je kunt eerder doorbraakbloedingen krijgen of andere hormonale verstoringen. Zelfs als je de pil gebruikt. Bruine afscheiding en/of oud bloed kan ook smerig ruiken, maar ruikt duidelijk NIET naar ontlasting. Dat verschil ruik je echt. Heb je duidelijk ontlasting in je onderbroek zitten? Kijk dan eerst waar het vandaan komt. Het kan ook zijn dat je darmen wat van slag zijn, ook dat kan te maken hebben met de operatie die waarschijnlijk onder algehele anesthesie heeft plaatsgevonden. Je zou diarree kunnen hebben of een keer een natte wind hebben gelaten zonder dat je er erg in had. Ook dat is niet fijn, maar heel wat minder ernstig dan ontlasting uit je vagina. Niet direct in paniek raken dus, maar eerst even uitzoeken wat er nu precies aan de hand is. En komt er inderdaad ontlasting uit je vagina, dan moet je dat op korte termijn laten onderzoeken door een arts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100