helpt mondkapje tegen fijnstof?

in azie zie je veel mensen met een mondkapje. zou dat tegen fijnstof zijn? dat gaat toch eenvoudig door de porien heen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
die mondkapjes in Azie zijn vaak eerder als iemand ziek is, om te voorkomen dat je andere mensen besmet. Is daar heel normaal om te doen.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Toen er een aantal jaar gelden een uitbraak van SARS was, zag je al die chinezen op TV met zo'n mondkapje lopen. http://nl.wikipedia.org/wiki/SARS

Het beste antwoord

Zo'n kapje helpt inderdaad niets tegen fijnstof.
Fijnstof gaat inderdaad gewoon door de poriën heen. Bij dat soort kapjes is er bovendien het probleem dat je eigenlijk niet door het kapje heen ademhaalt, maar meer langs het kapje. De lucht gaat als het ware langs de openingen bij de wangen, normaal stof en fijnstof dus zeker gaat daar vrijelijk heen en weer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mondkapjes zijn er in diverse varianten. Als je de goedkope neemt die je bij de bouwmarkt kunt kopen, beschermen deze alleen tegen "groot" stof, zoals zaagsel en ander stof dat bij het klussen vrijkomt.

Er zijn ook fijnere kapjes, met veel kleinere poriën, die oorspronkelijk bedoeld zijn om de dragers te beschermen tegen ziekteverwekkers. Deze kunnen fijnstof wel tegenhouden, maar zijn aanzienlijk duurder.