hebben fysiotherapeuten geheimhoudingsplicht?

ik heb vamidddag wat met de fysio besproken, want niet iedereen hoeft te weten. nu heb ik niet gevraagd of ze het tegen niemand wil vertellen..
nu vraag ik me af of zij dus geheimhoudingsplicht heeft..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Ja, dat hebben ze wél.
Wie is tot geheimhouding verplicht? Alle artsen hebben een geheimhoudingsplicht. Ook overige hulpverleners zoals apothekers, psychotherapeuten, fysiotherapeuten, verloskundigen en verpleegkundigen hebben een plicht tot zwijgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De hulpverlener is verplicht tot geheimhouding van alle gegevens die u hem/haar heeft toevertrouwd en die de hulpverlener in de uitoefening van zijn/haar beroep te weten komt. Het gaat hierbij niet alleen om medische gegevens, maar ook om alle persoonlijke informatie die aan de hulpverlener is toevertrouwd.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist. +1 Ik zou nog aan willen vullen dat dat zelfs niet alleen geldt voor het medische deel, maar ook voor andere dingen die je in het kader van de behandeling vertelt. Enige uitzondering is het uitwisselen van - relevante - gegevens aan mede-behandelaars (in dit geval zal dat waarschijnlijk de huisarts zijn) of wanneer anderen in (levens)gevaar zijn als hij/zij bepaalde feiten geheim houdt. En voor kinderen tot 16 zit het ook weer anders in elkaar, dan mogen in principe de ouders ook op de hoogte worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad plus 1